Det var i et møte i ministerådet for EUs samferdselsministre denne uken at det ble oppnådd enighet om å beholde dagens ordning for kabotasje for godstransport. En utenlandsk bil skal fremdeles kunne gjennomføre tre fraktoppdrag innenfor én uke i et annet land enn det lastebilen er registrert i. Men for å hindre en systematisk utnyttelse av ordningen, ved at kjøretøyet tar en snartur over grensen, ble det besluttet at kjøretøyet skal oppholde seg minst 5 dager utenfor det landet der det har drevet kabotasje.
Utestasjoneringsdirektivet («posting directive») skal gjelde for alle typer transport unntatt direkte internasjonal transport mellom to punkter. Her skal det også være tillatt å gjøre en ekstra lasting/lossing begge veier.
Det ble også besluttet at sjåførene skal komme hjem minst hver fjerde uke, og at den ukentlige hvileperioden skal skje utenfor bilen. I dag sover mange sjåfører i bilene i flere måneder i strekk.
For å lette kontrollen med kjøretøyene skal det innen 2024 være installert en såkalt «smart tachograph» (ferdskriver) på alle biler som driver internasjonal transport.
Disse nye ferdskriverne vil kunne registrere hvor kjøretøyet har kjørt og med hvilken hastighet. Det vil være utstyrt med teknologi som gjør at myndighetene kan sjekke data knyttet til bilen uten å stanse lastebilen. På den måten slipper de å stanse alle biler ved kontroller.
Les pressemeldingen fra EUs råd her:
Council press release
Les pressemeldingen fra CLECAT her:
https://www.clecat.org/news/press-releases/industry-disappointed-by-the-councils-general-appr