Arbeidstilsynet har gjennomført 2732 tilsyn i transportbransjen i perioden 2015–2017.
De viktigste funn hos virksomhetene som er kontrollert er:
- Nesten 40 prosent av arbeidsgiverne har ikke kontroll på om sjåførenes arbeidstid er i tråd med regelverket (kontrollert i 553 tilsyn).
- De fleste har skriftlige arbeidsavtaler på plass. Arbeidstilsynet har imidlertid avdekket at disse avtalene i 42 prosent av tilfellene mangler viktig informasjon om arbeidsforholdet (kontrollert i 476 tilsyn).
- 36 prosent av transportvirksomhetene har ikke kartlagt de farer og problemer arbeidstakerne kan utsettes for i arbeidet (kontrollert i 388 tilsyn). Den største andelen brudd finner vi i virksomheter med mellom fem og 19 ansatte.
- 30 prosent av transportvirksomhetene har ikke verneombud eller avtalt annen ordning (kontrollert i 1541 tilsyn).
- 27 prosent av transportvirksomhetene har ikke avtale med godkjent bedriftshelsetjeneste (kontrollert i 1590 tilsyn).
- Tilsyn med utenlandske godstransportører viser at 74 prosent av sjåførene har lavere lønn enn allmenngjort minstelønn (kontrollert i 115 tilsyn).
- 71 prosent av bestillere og 50 prosent av hovedleverandører overholder ikke informasjonsplikten (kontrollert i henholdsvis 136 og 12 tilsyn).
- 82 prosent av bestillerne og 67 prosent av hovedleverandørene overholder ikke påseplikten (kontrollert i henholdsvis 125 og 12 tilsyn). Påseplikten innebærer at bestiller og hovedleverandør skal påse at lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørene er i tråd med forskriften om allmenngjort minstelønn.
Nedslående for næringen
- Vi jobber aktivt for en seriøs og trygg transportbransje og har gjort det i lang tid. Arbeidstilsynets rapport tilsier desverre at det fortsatt er et stykke igjen før vi kan si oss fornøyd. Gjennom trepartssamarbeidet har vi bidratt til å utarbeide veileder for transportbestillere. Denne har vi også promotert ut til våre medlemsbedrifter og oppfordret til å ta verktøyet i bruk for det det er verdt.
For øvrig har vi gjennom året flere medlemsmøter hvor vårt ansvar i transportkjeden står høyt på agendaen.
Det skal sies at vi ikke vet hvor stor eller liten andel av disse tallene som representerer våre medlemsbedrifter, men funnene som fremkommer i rapporten er uansett nedslående for transportnæringen som sådan, sier Kjensli.
Varsler økt bruk av overtredelsesgebyr i transportnæringen
Arbeidstilsynet vil fremover reagere strengere overfor transportnæringen. Det gjelder spesielt ved brudd på arbeidstidsbestemmelsene, manglede dokumentasjon og lønn under allmengjort sats.
Disse bruddene skal føre til overtredelsesgebyr:
- Alvorlige brudd på arbeidstidsbestemmelsene etter arbeidsmiljøloven
- Virksomheten har ikke registrert arbeidstid eller registreringen er så mangelfull at det ikke kan forstås hva som er arbeidstid, pauser eller overtid
- Utenlandske sjåfører mangler dokumentasjon i bilen
- Arbeidstaker får ikke lønn etter allmenngjort sats
I tillegg skal overtredelsesgebyr vurderes i tilsyn med bestiller av gods- eller turbiloppdrag når bestiller ikke overholder forskrift om informasjons- og påseplikt, for eksempel ved at bestiller ikke har rutiner for utøvelse av påseplikten eller utøver noen kontroll.