NHO Logistikk & Transport

Innhold

Oslo dropper lavutslippssone

Oslo kommune kommer likevel ikke til å innføre et årsgebyr på 50.000 kroner for lastebiler med Euro V-standard eller eldre fra 1. januar 2019.

- Dette er en sak vi har jobbet for å stanse, fordi vi mente det var en urimelig dobbelt-straff etter at de eldre kjøretøyene allerede betaler ekstra i bomringen, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og transport.
– Vi trenger ikke å innføre lavutslippssoner nå. Oslo-lufta har blitt bedre, og vi ser at politikken vår fungerer ved at for eksempel bomringen har veldig stor effekt, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg til NRK.

Forslaget medførte et årsgebyr på 50.000 kroner for tunge kjøretøy over 12 tonn. Ved mer sporadisk kjøring kunne man velge et månedsgebyr på 8.000 kroner eller dagsgebyr på 600 kroner. For tunge kjøretøy under 12 tonn skulle satsene være det halve.

Nøyaktig hva dette ville kostet yrkestrafikken i og gjennom Oslo er usikkert, men kostnadene ville ligget godt over hundre millioner kroner de første årene, inntil Euro V-kjøretøy og eldre var faset ut.

- NHO Oslo og Akershus, NHO Transport Oslo og Akershus, NHO Logistikk og Transport, Norges Lastebileierforbund og NHO Transport har jobbet tett sammen om denne saken. Jeg vil takke byråden for å ha lyttet til oss og tatt en god beslutning, sier Kjensli.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: