13 000 trailere tar toget

Publisert

tog asko cargonet

Foto: ASKO.

Unik avtale mellom ASKO, CargoNet, Meyership og Nova Sea resulterer i eget næringsmiddeltog på Nordlandsbanen.

Utover ASKO og Nova-Sea sitt eget transportbehov, vil den total kapasiteten og potensialet for andre kunder også øke, med 52 trailere i daglig transport til og fra Nordland. Toget vil ha daglige stopp i Mosjøen, og med dette gjenopprette et daglig togtilbud i Sør- og Midt-Helgeland. For Mo i Rana, Fauske og Bodø vil den totale godstogkapasiteten øke med 50 prosent. De ekstra togavgangene starter 1. april.

- Avtalene gjør at vi nå kan overføre mer av vår varetransport fra vei til bane. På den måten sparer vi både veinettet, kostnader og miljø, sier Jørn A. Endresen, direktør i ASKO MIDT-NORGE.

Selv om hovedtraséen er Trondheim–Bodø tur/retur, har CargoNet også mulighet for å kjøre godset helt til Oslo.

Trygg, kostnadseffektiv og miljøvennlig

Miljøgevinsten av å overføre varetransport fra vei til bane er stor, og for Nordlandsbanen alene utgjør den en årlig reduksjon på mer enn 6000 tonn CO2. I tillegg reduseres belastningen på veinettet og det blir tryggere for dem som kjører bil.

- At ASKO ønsker miljøvennlige og effektive transportløsninger og har valgt å øke samarbeidet med CargoNet ytterligere, tyder på at kvaliteten i våre leveranser er gode. Vi er stolte over den tilliten vi blir vist og gleder oss til å kjøre enda flere godstog, sier administrerende direktør i Erik Røhne i CargoNet.

Markedssjef Leif Sagen i Meyership uttaler:

- Dette er et fantastisk prosjekt. Det var akkurat dette vi håpet på da vi investerte 170 millioner kroner i Helgelandsterminalen Mo i Rana, i tillegg til utbedringer ved terminalen vår i Mosjøen.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: