Det er sjåførkrise

Publisert

Vi må rekruttere mer norsk ungdom til sjåføryrket, og de må ha lønns- og arbeidsvilkår som er tilstrekkelig attraktive for at vi skal tiltrekke oss dem vi trenger. Det sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport

Are Kjensli slår i søndagens utgave av Aftenposten alarm om den kritiske situasjonen som Norge befinner seg i. Norske transportbedrifter sliter med å skaffe nok sjåfører. 

-Jeg tro vi må innse at tiden med en uuttømmelig tilgang på sjåfører og biler fra Polen og de baltiske statene er over. Vi må rekruttere mer norsk ungdom til sjåføryrket, og de må ha lønns- og arbeidsvilkår som er tilstrekkelig attraktive for at vi skal tiltrekke oss dem vi trenger, sier Kjensli.

Det er store utfordringer med rekruttering av kvalifiserte sjåfører i flere regioner av landet. Mange østeuropeiske sjåfører som har arbeidet for norske selskaper, velger å heller jobbe i hjemlandet sitt enn i Norge.
-Dette skyldes nok flere forhold, men den viktigste grunnen er at lønnsnivået i Polen og de tre baltiske statene nå er blitt så bra at sjåførene heller jobber hjemme, der de kan ha et normalt familieliv. Siden 2004 har lønnsveksten i disse landene både doblet og tredoblet seg, sier Kjensli.

Det er fremdeles høyere lønnsnivå i Norge. Målt i dollar og justert for hvor mye du kan kjøpe for pengene var gjennomsnittlig lønnsnivå i Norge 56 tusen dollar i 2020 og 33 tusen i Polen. De tre baltiske statene følger hakk i hæl. Det viser tall fra OECD.
-Lønnsveksten har faktisk vært så høy at polske arbeider har nesten samme kjøpekraft i dag som vi hadde i 2015. Det er en forskjell mange vil bytte med et annet liv i Polen, sier Kjensli.


Grafene under viser lønnsveksten mellom 2004 og 2020 og for de siste fem årene. Latvia topper lønnsveksten fra 2004 til 2020 med 313 prosent, mens den var 85 prosent i Norge. Dette viser at det Indre markedet i EØS virker, velstanden vokser raskere i de fattigste landene enn hos oss som ligger høyt på OECDs lønnsstatistikk.
Det er ikke bare Norge som merker at velstandsnivået øker i Øst-Europa. Alle land i Vest-Europa sliter med sjåførmangel. I Storbritannia er situasjonen så prekær at Forsvaret har måttet ta ansvar for bl.a. utkjøring av drivstoff.

-Vi trenger å rekruttere 1200-1300 nye sjåfører hvert år, selv om vi skulle være så heldige å få beholde sjåførene fra Østersjøområdet. Dette behovet løses ikke over natten, og økt lønn er ikke svaret på alle utfordringer, men vi må innse at det ett viktig bidrag for å øke den langsiktige rekrutteringen. Våre bedrifter tar sitt sosiale ansvar på alvor, og trenger kvalifisert arbeidskraft som både kjører sikkert og forstår vår kultur, sier Kjensli.

 

Saken har fått mye medieomtale i bla. Aftenposten/E24, Adressa, NRK.

Lenke til sak E24 her

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: