Med modulvogntog til Vegdirektøren

Publisert

Fredag 25.11 møtte bransjen med Vegdirektøren og fylkeskommunene for å diskutere erfaringene med modulvogntog etter utvidelsen av veinettet som trådte i kraft desember 2020. - Erik Solum fra DB Schenker presenterte på vegne av bransjen, etter innspill fra NHO Logistikk og Transport, Bring, PostNord og NHO Trøndelag.

I desember 2020 ble en rekke riksveier åpnet for bruk av modulvogntog.
- Det er naturlig at fylkeskommunene og kommunene bestemmer over sine egne veier. Vi har åpnet opp for modulvogntog på de fleste riksveier, som er statens ansvar. Vi håper at fylkeskommunene vil benytte perioden fram til veilistene blir oppdatert i april 2021, til å gjøre en omfattende jobb med å finne ut hvilke strekninger som kan åpnes for modulvogntog, sa daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Høringsinnspillene til forslaget var delte. Bransjen ønsket å åpne opp for modulvogntog både på riks, fylkes- og kommunale veier. Fylkeskommunene og kommuner fryktet blant annet økte vedlikeholdskostnader på deres veier.

Statens vegvesen la derfor til rette for at fylkeskommunene og kommunene selv kunne  bestemme hvilke strekninger som skal åpnes opp for modulvogntog på fylkes- og kommunale veier.

Så hvordan har det gått?

 - I all hovedsak er det mye positivt å si om utviklingen; stadig større del av veinettet har blitt tilgjengeliggjort for modulvogntog, og både veilister og veikart oppdateres fortløpende, sier Erik Solum fra DB Schenker. 
- Vår bransje har imidlertid litt andre utfordringer enn tømmervogntog og landbruksbransjen (Felleskjøpet, TINE) med hensyn til f.eks.  type last og vekt. I fredagens møte tok vi også opp våre erfaringer med praktiseringen av regelverket og søknader.  Her må det sies å være litt blandet drops; de fleste fylkene er positive og engasjerte, mens andre er noe mindre lyttende. 

- Vår største utfordring er imidlertid omkjøringsveier og løsninger dersom det skulle skje en hendelse (ulykke, stengt bru, eller lignende). Her er det mye å hente, for å unngå en dags forsinkelse.
Vi viste bl.a. til situasjonen ved Berkåk, der vi blir bedt om å kjøre mange timers omvei via E39 i stedet for å benytte en veistubb som allerede er godkjent for tømmervogntog inntil 60 tonn.

 

Lenke til Veglister og dispensasjoner / Statens Vegvesen

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: