Nye sanksjonspakker innføres i Norge
Som flere medier allerede har informert om, har Norge nå gått med på å innføre EUs sanksjonspakke 12 og 13. Innføringsdato vil tilsynelatende bli førstkommende tirsdag, altså den 26 mars 2024.
154 resultater
Som flere medier allerede har informert om, har Norge nå gått med på å innføre EUs sanksjonspakke 12 og 13. Innføringsdato vil tilsynelatende bli førstkommende tirsdag, altså den 26 mars 2024.
Et våkent medlem har gjort oss oppmerksom på at slik ordlyden i vår artikkel a 21. februar lød, kunne det medføre misforståelser. Meldingen fra FIATA er myntet på aktører som ønsker å bli/opprettholde status som «IATA Accredited Agent or Intermediary» og altså ikke speditørens ansatte.
Innledere fra Widerøe, SINTEF, Luftfartstilsynet og NHO stod på programmet i går, når flyspeditørene møttes til sin februar-samling. Engasjerende innlegg og engasjerte deltakere - da blir det en fin dag!
– Med disse endringene får politiet og Statens vegvesen et nytt virkemiddel for å kontrollere og reagere på brudd på yrkestransportregelverket. Dette sender et tydelig signal om at vi ikke vil ha brudd på blant annet kabotasjereglene i Norge, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Næringslivet i Kirkenes har som måttet lære mye om det å navigere restriksjoner i praksis. Tolletaten arrangerte denne uken et kurs nettopp her med fokus på bla deklarasjon av varer. Vår advokatfullmektig Martin Berntzen Often deltok, og han fikk også anledning til å møte havnesjefen i Kirkenes Havn, samt Norsk Test som bistår med utviklingen av vår toll-sertifisering.
Nok et møte gikk av stabelen i NHO LT-regi denne uken. Torsdag ble innspillsmøte om bylogistikk arrangert, og flere lokalpolitikere møtte til dialog med våre medlemsbedrifter.
I NHOs møtesal "Sinnataggen" møttes i går formiddag både myndigheter, næring, partene i arbeidslivet og andre interessenter til en status-oppdatering på hvordan tingenes tilstand er i varebilbransjen. Stemningen var langt fra "sinna", den må vel heller defineres som svært god. Det var stor enighet om hva utfordringene er og hvilke tiltak som antas å fungere. Viktig å poengtere at bransjens rådende aktører høstet ros for at de har iverksatt radikale grep for å komme useriøse aktører til livs.
På NHOs årskonferanse ble det klart at flere ser på samarbeid som en del av løsningen. Flere av våre medlemmer var tilstede under konferansen. Mer om konferansen på nho.no
Vi søker vi nå etter en dyktig og engasjert advokat med interesse for transportrett til vårt team.
Britiske myndigheter inviterer til webinarer for å informere om de nye kravene til import til Storbritannia, som trer i kraft 31. januar 2024. Webinarene er rettet mot importører, men er også relevante for eksportører.