Nye sanksjonspakker innføres i Norge
Som flere medier allerede har informert om, har Norge nå gått med på å innføre EUs sanksjonspakke 12 og 13. Innføringsdato vil tilsynelatende bli førstkommende tirsdag, altså den 26 mars 2024.
32 resultater
Som flere medier allerede har informert om, har Norge nå gått med på å innføre EUs sanksjonspakke 12 og 13. Innføringsdato vil tilsynelatende bli førstkommende tirsdag, altså den 26 mars 2024.
I løpet av årets to første måneder er tre nye ansikt på plass i NHO LTs administrasjon, og alle tre er kvinner. Som første nye kvinne inn i NHO-huset i 2024 kom avdelingsleder for kurs og kompetanse, Birgitte Landsvik. Etter bare et par uker var også Kjersti Hagen Shetelig på plass, daglig leder for Transport & Logistikk-konferansen. Siste kvinne ut, i denne omgang, er Maria Lisiecka.
Vi søker vi nå etter en dyktig og engasjert advokat med interesse for transportrett til vårt team.
Vi har tidligere orientert om at Nkom har varslet medlemsbedrifter om vedtak om tvangsmulkt ved manglende registrering som posttilbyder. Vi har nå innhentet ekstern advokatbistand med sterk forvaltningsrettslig kompetanse som har vurdert det rettslige grunnlaget for Nkoms varsel om tvangsmulkt i tilfelle bedriftene ikke registrerer seg som posttilbydere innen fastsatt frist.
Britiske myndigheter inviterer til webinarer for å informere om de nye kravene til import til Storbritannia, som trer i kraft 31. januar 2024. Webinarene er rettet mot importører, men er også relevante for eksportører.
Denne uken har advokat Camilla Raastad vært på en 3-dager tur, hvor hun har holdt kurs i incoterms for vår medlemsbedrift Pentagon Freight Services og deres kunder.
Den 30. september trådte nye regler om forbud mot import av varer med russisk innsatsstål i kraft, noe som har ført til en rekke krevende utfordringer for bransjen. Vi har jobbet aktivt opp imot myndighetene for å få klarhet både i reglenes omfang, og i hva som kan anses å være tilstrekkelig dokumentasjon for at en vare ikke inneholder russisk innsatsstål.
Som mange allerede har blitt oppmerksom på, har Norge nylig innført EUs sanksjonspakke 11. Det er en rekke utfordringer som følger denne pakken, men den umiddelbart mest kritiske er innholdet i sanksjonens § 17e, og da særlig bestemmelsens bokstav d, om varer som inneholder stålprodukter med opprinnelse i Russland.
Statens Vegvesen minner om at nasjonale gods- og turvognløyver (hvite med rød kant) er gyldige fram til 01.01.2025. Etter dette må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve. Fellesskapsløyver er i fargen blå, og kan benyttes i både nasjonal og internasjonal transport. Du kan søke om fellesskapsløyve allerede nå hos Statens vegvesen
Med innføringen av EUs sanksjonspakke 10, kommer det nye regler som er relevant for næringslivet. Samtidig er det allerede mye som gjelder for oss nå, som vi må ha kontroll på. Under følger en kort gjennomgang av hva sanksjonspakkene har pålagt oss av plikter, og hva vi trolig kan forvente i fremtiden.