EU innfører behandlingsgebyr på netthandel 1. november

Publisert

Foto: NHO LT / KI-generert

Fra 1. november innfører EU et nytt behandlingsgebyr for netthandel fra land utenfor unionen. Samtidig innføres nye krav til opplysninger om produktene.

Behandlingsgebyret vil etter alle solemerker bli 2 euro per vare. Gebyret vil komme i tillegg til den flate tollavgiften på 3 euro, som ble innført 1. juli. Disse tiltakene skal møte den eksplosive veksten i netthandel fra plattformer som Temu, Shein og AliExpress, men får også stor betydning for norske netthandelsaktører. 

EU mottar i dag enorme mengder småpakker fra land utenfor unionen. Ifølge Europaparlamentet ble det importert rundt 4,6 milliarder lavverdisendinger til EU i 2024 – tilsvarende om lag 12 millioner pakker hver dag. Over 90 prosent av sendingene kom fra Kina. 

De store volumene har skapt utfordringer for tollmyndighetene. EU mener dagens system gjør det vanskelig å kontrollere produktsikkerhet, håndheve regelverk og sikre like konkurransevilkår mellom europeiske og utenlandske nettbutikker. Som en del av EUs omfattende tollreform er det derfor vedtatt flere tiltak rettet mot e-handel. Blant tiltakene er tollavgift på distansesalg til forbrukere (se NHO LTs artikkel om dette) og et behandlingsgebyr. 

Behandlingsgebyret er ikke å anse som tollavgift. I henhold til GATT 1994 artikkel VIII er innkreving av slike gebyrer tillatt så lenge de er begrenset til faktisk kostnadsdekning av de aktuelle tolltjenestene. Av artikkel 20 nr. 3 i EUs nye tollkodeks (2026/2108 (EU)) følger det at gebyret skal dekke kontroll av data, risikoanalyser, relevant infrastruktur og kontroller, inkludert tjenester fra EUs nye tollmyndighet. 

Gebyrsatsen er til behandling i EU-parlamentet og Rådet med frist 21. oktober. EU-kommisjonens forslag er at satsen i første omgang settes til 2 euro per varelinje. 

Behandlingsgebyret oppsummert 
  • Behandlingsgebyret innføres fra 1. november 2026
  • Gebyret vil mest sannsynlig bli 2 euro per varelinje  
  • Gebyret er ikke-refunderbart. Det vil si at det for eksempel ikke vil bli refundert selv om varen returneres til selger ved reklamasjon
  • Gebyret treffer alle distansesalg til forbrukere i EU, uavhengig av verdi
  • Gebyret vil typisk måtte betales av selger (netthandelsplattformen) eller en transportør/speditør som opptrer som indirekte tollrepresentant. Gebyret kan viderefaktureres til forbrukeren
Hvilke innførsler omfattes av gebyret? 

Behandlingsgebyret skal beregnes for alle distansesalg til forbrukere i EU. Med distansesalg menes salg som omfattes av definisjonen i EUs VAT Directive 2006/112 artikkel 14. Litt forenklet definerer EU et distansesalg med tre kriterier: 

  1. Varen selges fra en virksomhet utenfor tollunionen til en forbruker i unionen (B2C) 
  2. Selgeren står for eller organiserer transporten 
  3. Varen befinner seg utenfor tollunionen på leveringstidspunktet og sendes over en EU-grense som en del av salget 
Hvordan beregnes gebyret? 

Gebyret skal beregnes uavhengig av varens verdi, slik at høyverdivarer også omfattes. Her skiller gebyret seg fra den flate 3 euro-tollen, som kun omfatter varer med verdi under 150 euro. For varer med verdi under 150 euro kommer behandlingsgebyret på 2 euro i tillegg til den flate 3 euro-tollen. For varer med verdi over 150 euro, kommer gebyret i tillegg til eventuell verditoll. 

Det er viktig å være oppmerksom på at behandlingsgebyret beregnes per varelinje i en forsendelse. Dersom en forsendelse inneholder varer med ulike varenumre, beregnes det gebyr med 2 euro per varenummer. Dersom en forsendelse for eksempel inneholder 1 silkebluse og 2 ullbluser, skal det betales 4 euro i gebyr. I tillegg kommer flat tollavgift på 6 euro (eventuelt verditoll). 

Gebyret beregnes uavhengig av eventuell preferansetollbehandling. Selv om en vare er unntatt tollavgift på grunn av preferansetoll, skal det likevel betales behandlingsgebyr, forutsatt at det dreier seg om et distansesalg. Varen vil imidlertid være unntatt fra den flate tollavgiften på 3 euro i slike tilfeller. 

Nye opplysningskrav: Produktidentifikatorer (PID) 

Fra 1. november innfører EU også nye krav til å oppgi produktidentifikatorer (PID) i deklarasjonen for varer som treffes av reglene om distansesalg. Med produktidentifikator menes et referansenummer utstedt av selger eller produsent, for eksempel et EAN-nummer. De nye opplysningene skal gis i deklarasjonstypene H1 (ordinær deklarasjon), H6 (lavverdi postforsendelser) og H7 (superforenklet deklarasjon for lavverdiforsendelser, typisk IOSS). Kravet til å oppgi PID, gjelder kun for forsendelser med verdi under 150 euro.

De nye produktidentifikatorene er definert i UCC delegert forordning 2015/2446 artikkel 1 nr. 58-60. Definisjonene i dansk ordlyd lyder: 

  • "forhandlerens produktidentifikator": en produktidentifikator, der er tildelt af en onlinesælger, -markedsplads eller -platform 
  • "fabrikantens ikkestandardiserede produktidentifikator": en produkt-identifikator, der er tildelt af en fabrikant, producent eller produktleverandør, og som ikke er baseret på internationalt anerkendte standarder 
  • "fabrikantens standardiserede produktidentifikator": en produkt-identifikator, der er tildelt af en fabrikant, producent eller produktleverandør, og som er baseret på internationalt anerkendte standarder

De to første identifikatorene er obligatoriske og skal oppgis i alle tilfeller. "Fabrikantens standardiserede produktidentifikator" er betinget av at en slik identifikator finnes. 

Betydning for norske virksomheter 

Selv om formålet bak behandlingsgebyr og tollavgift i første rekke er å begrense innførselen av lavverdivarer fra Kina, omfatter tiltakene alle land utenfor EUs tollunion. Dette gjør at også varer som selges fra norske netthandelsaktører omfattes av den nye ordningen. Det er grunn til å tro at tiltakene vil gjøre det mindre attraktivt for slike aktører å opprettholde varelagre på norsk side av grensen. 

For NHO LTs medlemmer, vil tiltakene medføre økte administrative kostnader ved håndteringen av de nye kravene. 

NHO LTs oppfølging 

NHO LT har tett dialog med medlemsbedrifter som treffes av disse endringene. Vi har også tett dialog med andre landsforeninger i NHO-fellesskapet som representerer vareeiersiden. 

For spørsmål om hvordan de nye tiltakene treffer transport- og logistikkbransjen, kan tollansvarlig i NHO LT Anders Gautestad Jakobsen kontaktes. 

Mer informasjon 

EU-kommisjonen har publisert en detaljert veileder, som dekker både 3 euro-tollen og det kommende behandlingsgebyret. Veilederen finner du her - Guidance for Member States and Trade 

 

|

EUs nye tollavgift på netthandel

EU strammer inn reglene for netthandel fra land utenfor unionen. En ny tollavgift og et nytt behandlingsgebyr skal møte den eksplosive veksten i netthandel fra plattformer som Temu, Shein og AliExpress. Endringene, som innføres 1. juli, får også stor betydning for norske netthandelsaktører.

Kontakt

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: