Trafikkforsikring (ansvarsforsikring) av trailere som kjører i Tyskland

I Norge er det ikke påbudt med trafikkforsikring for trailere og skader blir dekket under trekkvognens trafikkforsikring. I Tyskland og visstnok i noen andre europeiske land, er det innført obligatorisk trafikkforsikring for alle typer tilhengere. (Jan. 2013)

Trafikkforsikring (ansvarsforsikring) av trailere som kjører i Tyskland
(Advokat Torgeir Gullaksen)

I Norge er det ikke påbudt med trafikkforsikring for trailere og skader blir dekket under trekkvognens trafikkforsikring. I Tyskland og visstnok i noen andre europeiske land, er det innført obligatorisk trafikkforsikring for alle typer tilhengere.

Dette kravet har, inntil for kort tid siden, ikke medført noen problemer for norskregistrerte ikke ansvarsforsikrede trailere som har vært involvert i uhell i Tyskland, i de tilfellene trekkvognens identitet var kjent, fordi man har hatt praksis for at ansvaret ble dekket under trekkvognens trafikkforsikring.

Alle forsikringsselskaper som tilbyr trafikkforsikring i Norge, er etter loven pålagt å være medlem av Trafikkforsikringsforeningen (TFF).

TFF har flere funksjoner, og innenlands har TFF i egenskap av garantifond, ansvaret for skader voldt av ukjente eller uforsikrede motorvogner i Norge, jfr. bilansvarsloven § 10.

Den funksjonen som har interesse for denne artikkelen, er at TFF har avtaler med tilsvarende foreninger i 45 land der TFF garanterer for riktig oppgjør dersom norske motorvogner gjør skade i noen av disse landene ("The Greencard System"). Dersom en motorvogn fra et av avtalelandene gjør skade i Norge, skal TFF eller den TFF har bemyndiget, behandle og gjøre opp skaden på vegne av det utenlandske forsikringsselskapet som har ansvarsforsikringen på motorvognen.

De landene TFF har avtale med er Albania, Andorra, Belgia, Bosnia Herzegovina, Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Hviterussland, Iran, Irland, Island, Israel, Italia, Kroatia, Kypros, Latvia, Litauen, Luxemburg, F.Y.R.O.M. (Makedonia), Malta, Marokko, Moldova, Montenegro, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Russland, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Serbia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tunis, Tyrkia, Tyskland, Ukraina, Ungarn og Østerrike.

TFF informerte sine medlemmer den 10.08.2011 om at de hadde mottatt følgende brev av 07.07.2011 fra den tilsvarende tyske foreningen (Deutches Büro Grüne Karte e.V.):

We would like to inform you about an issue which has not only considerable impact on the German insurance market but also on "international claims" according to the Green Card System.

The German Supreme Court (BGH) decided in October 2010 that in case that a vehicle combination (truck and trailer) is involved in an accident both MTPL-insurers cover the same risk. The consequence is that both of the insurers, following the rules of double insurance cover, have to take 50 % of the claims.

Consequently every foreign insurer of a trailer which is used in Germany has to take into consideration that he is obliged to cover 50 % of the damage caused by the vehicle combination in Germany, even if the trailer was attached to the truck.

In addition to that the decision even is applicable to cases occurred in the past, within the term of limitation, with the consequence of recourse, usually requested by the insurer of the truck which was obliged to compensate the claim in the past.

So, consequently we as German Bureau will be faced with a lot of cases of recourse by German insurance companies which want to recover the proportional part of paid compensation from the foreign insurer (or the Green Card Bureau), because the trailer, attached to the truck at the time of the accident, was normally based abroad.

We recommended to our members to take recourse directly from the foreign insurance company concerned. But we cannot refuse to deal with the claim of recourse if the direct settlement did not work successfully. So – in such cases – we will demand your Bureau for payment.

We kindly ask you to take this into account and to inform your members accordingly.

I følge denne tyske høyesterettsdommen er det ikke lenger trekkvognens forsikring som alene skal bære ansvaret for skade som et "vogntog" forårsaker, men trekkvognens og trailerens forsikringsselskap skal dekke 50 % hver.

Et medlem som er eier av en norskregistrert trailer, mottok høsten 2012 følgende henvendelse fra TFF:

Vi har fått meldt fra Tyskland at ovennevnte henger skal ha forårsaket en skade. Uhellet har skjedd i Hamburg.

Til deres orientering har Tyskland i 2003 innført obligatorisk ansvarsforsikring for alle typer av tilhengere til motorvogner. Da det ikke er slik forsikringsplikt i Norge for norskregistrerte tilhengere og lignende skaper dette problemer i Tyskland, spesielt i forbindelse med trafikkuhell. Når en motorvogn med tilhenger er ansvarlig for et trafikkuhell kan skadelidte enten gå på den tauende motorvognens forsikringsselskap eller på tilhengerens. Iom at norske tilhengere ikke har ansvarsforsikring, og hvis kravet blir rettet mot tilhengeren, vil det bli sendt regress på evt utbetalinger til eieren av tilhengeren.

Vi ber derfor å få oppgitt om det er blitt tegnet tilleggsforsikring på hengeren og i så fall hvor den er forsikret og evt andre opplysninger i tilknytning til denne saken. Det er viktig at vi får oppgitt dette snarest mulig og innen 1 uke. Dersom vi ikke mottar tilbakemelding innen fristen, vil vi måtte sende regress til dere som eiere av hengeren grunnet at hengeren er uforsikret.

Vi imøteser deres tilbakemelding og på forhånd takk.

Hverken medlemmet eller dets forsikringsselskap var kjent med at Tyskland hadde innført obligatorisk ansvarsforsikring for alle typer tilhengere og traileren var ikke forsikret. De var da selvsagt heller ikke kjent med den tyske høyesterettsdommen. Frem til TFF fikk informasjon om den tyske høyesterettsdommen, hadde også TFF hatt den forståelsen at selv om det var innført obligatorisk ansvarsforsikring for tilhengere i Tyskland, ville skade bli dekket under trekkvognens ansvarforsikring.

TFF var blitt gjort ansvarlig av trekkvognens forsikringsselskap for 50 % av skaden fordi traileren var norskregistrert. I og med at traileren ikke hadde egen ansvarsforsikring, ble ansvaret gjort gjeldende mot trailerens eier.

NHO Logistikk og Transport oppfordrer alle medlemmer som har trailere i trafikk på kontinentet og da særlig i Tyskland, å ta dette forsikringsspørsmålet opp med sitt forsikringsselskap. Problemet er at dette synes å ha vært "en godt bevart hemmelighet" også for forsikringsselskapene selv om de har mottatt informasjon fra TFF. For det første bør det sørges for at trailere i trafikk i land med forsikringsplikt for trailere, blir ansvarsforsikret og for det annet bør dere ta det opp med forsikringsselskapet dersom dere blir gjort ansvarlig for skade ved uhell hvor en uforsikret trailer har vært involvert. Man kan stille spørsmål om hvorfor ikke forsikringsselskapene har informert sine kunder om forsikringsplikten for trailere dersom de har hatt kunnskap om at kunden har trailerne som går i trafikk i land med plikt til ansvarsforsikring av trailere.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: