Hv skjer når man ikke gjør det man skal ved oppkravssending

(2010)

Av Tom Rune Nilsen

LTLs (nå NHO LT) juridiske avdeling får fra tid til annen spørsmål om hvordan medlemsbedriften skal forholde seg når man ikke innfordrer kjøpesummen senest samtidig som overlevering av varene og man har påtatt seg en slik forpliktelse.

I slike saker er det også ofte mistanke om at partene utnytter situasjonen eller at det rett og slett foreligger lureri.

Det enkle utgangspunkt er at vi får ansvaret overfor mottakeren.
Vi må erstatte avsenderen hans tap og samtidig overtar vi hans krav mot mottakeren. Se vegfraktavtalelovens § 21.

Men jeg vil understreke at før vi betaler erstatning til avsenderen faktisk undersøker nøye hva som er hans tap. Av forskjellige unnskyldninger som en mottaker har for ikke å betale, er at varene led av mangler, kanskje vesentlige, at dette ikke var varer i henhold til bestilling osv. Dersom mottakeren har rett, kan man vurdere om avsenderen faktisk har tapt penger. Således bør man finne ut om mottakeren kan sannsynliggjøre motregning og i samme grad som en mottaker, bør vi også motregne i et erstatningsansvar.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: