Tollskyld ved ulovlig innførsel av varer til EU over grensen til Sverige

Svenske Tullverket har ved flere anledninger gjort speditører ansvarlig som tollskyldner for toll og merverdiavgift når gods er blitt fraktet over grensen uten at varene ble deklarert på grensen. Det gjelder både når det har skjedd en egenretting og når forholdet blir oppdaget av Tullverket. (2014)

Av advokat Torgeir Gullaksen

Svenske Tullverket har ved flere anledninger gjort speditører ansvarlig som tollskyldner for toll og merverdiavgift når gods er blitt fraktet over grensen uten at varene ble deklarert på grensen. Det gjelder både når det har skjedd en egenretting og når forholdet blir oppdaget av Tullverket.

I henhold til EUs tollkodeks Artikkel 202.3, kan følgende anses som tollskyldner ved ulovlig innførsel til EU:

Den som olagligen förde in varorna.
Var og en som medverkat i den olaglige införseln av varorna och som var medveten om eller rimligen borde ha varit medveten om att denna inførsel var olaglig.
Var och en som förvärvat eller tagit hand om varorna i fråga och som vid förvärvet eller mottagandet av varorna var medveten om eller rimligen borde ha varit medveten om att införseln var olaglig.
Tollskyldner kan være både en person og et selskap. EU-domstolen har avgjort at selv om andre kan anses som tollskyldnere etter bestemmelsene i artikkel 202.3, skal den som faktisk har innført varene uten å deklarere de, anses som tollskyldner etter første strekpunktet. Det er således bare når man ikke vet hvem som faktisk innførte varene, ansvar kan gjøres gjeldende etter de andre strekpunktene.

For at man skal kunne ble tollskyldner etter de to første strekpunktene, må også de subjektive vilkårene oppfylles – det må i det minste foreligge uaktsomhet.

I en sak hadde en speditøren påtatt seg å transportere varer fra Norge til Tsjekkia og speditøren hadde engasjert en undertransportør til å utføre transporten. Sjåføren oppsøkte KGH på grensen og hentet importdeklarasjonen, men han oppsøkte ikke Tullverket for å deklarere varene. KGH oppdaget feilen og foretok en egenretting overfor Tullverket. I denne saken ble speditøren som var oppført som fraktfører i CMR-fraktbrevet, gjort ansvarlig som tollskyldner og ble ilagt toll og svensk merverdiavgift fordi varene var ulovlig innført til EU på svenskegrensen.

Speditøren klaget på Tullverkets vedtak og siden det var en undertransportør som faktisk hadde utført transporten, omgjorde Tullverket sitt tidligere vedtak fordi det ikke var speditøren, men undertransportøren som er "Den som olagligen förde in varorna". I sitt omgjøringsvedtak skrev Tullverket følgende:

Av utredningen i ärendet framgår att annat bolag har transporterat varorna. Med anledning därav anser Tullverkt att Bolaget ( speditøren – mine presisering) inte är tullskylding for tullskulden.

I samme saken ble også en annen ulovlig innførsel behandlet. Den saken gjaldt en transport fra Norge til Østerrike og speditøren hadde selv på forhånd registrert transporten i Tullverkets tolldatasystem og fått tildelt tullid. Sjåføren hevder at han hadde vært innom Tullverket, men det var ikke registrert. Siden varene ikke ble deklarert, startet Tullverket en undersøkelse hvor Tullverket la til grunn at det hadde skjedd en ulovlig innførsel. Speditøren var oppført som fraktfører i CMR-fraktbrevet og ble gjort ansvarlig som tollskyldner for toll og svensk merverdiavgift. I denne saken har det ikke vært opplyst at speditøren hadde engasjert en undertransportør og Tullverket mener derfor at speditøren som var oppført som fraktfører i CMR-fraktbrevet, er "Den som olagligen förde in varorna". Tullverket fastholdt derfor ansvar for speditøren i klagesaken som sendes videre til Förvaltningsrätten til avgjørelse.

Jeg antar at speditøren vil gå fri for ansvar dersom det opplyses at speditøren hadde engasjert en undertransportør som faktisk utførte transporten.

Det hører i det minste til unntaket at en speditør utfører transporter selv. Det vil normalt være engasjert en undertransportør og speditøren bør opplyse Tullverket om dette og da vil speditøren i følge denne avgjørelsen, bli fritatt for ansvar som tollskyldner.

I og med at en speditør normalt ikke utfører transporter selv, kan man - på generelt grunnlag - stille spørsmål ved om en speditørens kan gjøres ansvarlig etter første strekpunkt i Artikkel 202.3, bare fordi speditøren er oppført som fraktfører i CMR-fraktbrevet. Det har så vidt jeg vet, ikke vært prøvd for Förvaltningsrätten ennå. Man vil uansett unngå dette problemet dersom det gis opplysninger til Tullverket om hvem som faktisk utførte transporten.

 

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: