Fortolling - på agendaen som aldri før

KGH er Europas største selskap innen toll med kunder som er representert i 30 land. I Norge er de både leverandør og konkurrent til transportnæringen, ettersom mange transportører også fortoller selv.

Omtrent 30 prosent av KGHs omsetning kommer fra norske selskaper. Totalt har de 28 000 kunder, mer enn 11 000 av disse er tilknyttet den nordiske organisasjonen. Inntil 2006 var selskapet Norsk-Svensk, men har de siste årene ekspandert utover i Europa. Det nyeste kontoret er i Manchester der de forbereder seg til Brexit.

Ansatte spør meg om hvor mange vi kommer til å være her om fem år, med tanke på de digitaliseringsprosessene som vil automatisere mye av arbeidet vi gjør. Jeg tror ikke vi kommer til å være færre, men at vi kommer til å gjøre veldig mye mer med samme bemanning. Vi får større volum, vi får nye oppgaver og blir enda mer spesialiserte

Anita Graff, COO i KGH Group

Digitalisering er fremtiden

Fremtidens toll handler om digitalisering og strategi, mener Anita Graff, COO i KGH Group. I følge bærekraftsrapporten fra 2018 har de satt seg konkrete mål for å effektivisere og automatisere tollprosesser. Dette omfatter blant annet enklere prosesser som inntasting av informasjon i tolldeklarasjoner. Slik kan de ansatte benytte sin høye tollkompetanse til mer komplekse oppgaver, som å jobbe med avvikshåndtering, overvåking av prosesser og arbeid med utvikling av risikoprofiler og kontroller. 

Et eksempel på digitalisering- og automatiseringsprosjekter KGH jobber med, er ekspressfortollingsprosjektet i Ørje. Her er KGH et av selskapene som er med på å pilotere frem mer effektiv vareførsel, der all informasjon sendes digitalt til Tolletaten på forhånd og lastebiler som ikke er plukket ut til kontroll kan passere uten ytterligere forsinkelser.  Graff understreker at Tolletaten i Norge har kommet langt sammenliknet med land i Europa.

Digitalisering er noe de snakker ofte og åpent om i KGH, og de jobber med å engasjere de ansatte gjennom kursing og kompetanseheving.

-Ansatte spør meg om hvor mange vi kommer til å være her om fem år, med tanke på de digitaliseringsprosessene som vil automatisere mye av arbeidet vi gjør. Jeg tror ikke vi kommer til å være færre, men at vi kommer til å gjøre veldig mye mer med samme bemanning. Vi får større volum, vi får nye oppgaver og blir enda mer spesialiserte, sier Graff.

Med selskapets høye kompetanse er det strategisk toll for global handel som er kjernevirksomheten. Dette handler blant annet om å hjelpe kunder med å sikre at de kjøper varer fra land der handelsavtalene er gunstige. KGH jobber også med større nasjonale prosjekter, for eksempel i Brasil der de har bistått med å etablere landets AEO system på oppdrag fra Verdensbanken.

Forbereder seg til en hard Brexit

KGH har startet en Brexit-avdeling i sin nordiske organisasjon, der ansatte lærer seg hvordan det britiske tollsystemet fungere. KGH har også etablert et kontor i Manchester. Det er liten tvil om at Brexit blir krevende for selskaper innen internasjonal handel.

-Jeg tror ingen av oss har forstått konsekvensene av Brexit. Alt er avhengig av hvilke lettelser tollmyndighetene i Storbritannia innfører. Dette kan bli tøft for mange. Man antar at det totale volumet tolldeklareringer mellom for eksempel Sverige og Storbritannia vil gå opp med 30 prosent. Det er veldig mye. Vi forsøker å rigge oss til for å håndtere dette på beste mulige måte for våre kunder, sier Graff.

Toll er på agendaen som aldri før, og KGH jobber for å være best i klassen og fortsette å levere. Graff tror ikke toll blir mindre komplekst i fremtiden tatt i betraktning Brexit, og handelskrigen mellom USA og Kina der toll nå brukes som et maktmiddel mellom land. 

-Vi må være best i klassen på kvalitet. Vi har ikke råd til å ha dårlig kvalitet, og vi har tro på fremtiden, sier Graff.

Tekst: Linnea Thompson, Stakeholder

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: