-
Høyt sykefravær skaper utfordringer for transportbransjen
Justis- og beredskapsdepartementet og Samferdselsdepartementet har denne uken arbeidet med å kartlegge hvordan dagens sykefravær påvirker evnen til å opprettholde den samfunnskritiske funksjonen transport, og de søker å avklare om det eventuelt er behov for avbøtende tiltak for å sikre kontinuitet.
-
Mellomoppgjøret 2021 er vedtatt
Det er tidligere informert ut om meklingsresultatet i mellomoppgjøret 2021.Oppgjøret er nå vedtatt og de lokale lønnsforhandlingene kan starte.
-
Yrkessjåfører får på nytt unntak for kjøre- og hviletidsbestemmelsene som en følge av Covid 19-pandemien
Statens vegvesen skriver på sine hjemmesider at når en sjåfør er underlagt innreisekarantene kan sjåføren samtidig ta normal ukehvil i kjøretøyet.
-
Kompetanseheving innen offentlige anskaffelser med fokus på Forsvaret og Forsvarsbygg
Prosjekt Leverandørutvikling Forsvaret Porsangmoen inviterer sammen med Forsvarsbygg, NHO/NHO Arktis og Konkurransetilsynet til 4 webinar i uke 48
-
Enighet i forhandlingene for spedisjon og havn
NHO Logistikk og Transport og Fellesforbundet kom i går kveld (1.9.20) til enighet i forhandlinger om revisjon av Speditøroverenskomsten samt Havne- og terminaloverenskomsten. Schenkeroppgjøret går til mekling.
-
Transport & Logistikk 2020 blir digital
Fysisk konferanse på Gardermoen 19. og 20. oktober avlyses. I stedet jobber vi med å lage et digitalt seminar.
-
Brudd i forhandlingene
3. august startet forhandlingene opp igjen etter å ha blitt utsatt som følge av situasjonen med Covid-19. Det ble imidlertid brudd etter kort tid, og partene må nå få hjelp av Riksmekleren.
-
Regler knyttet til egenmelding tilbake til "normalt" fra 1. juni
På Arbinn er nå alle artikler, QA og digitale håndbøker oppdatert etter reversering av krav på 16 dager egenmelding som kom i forbindelse med covid-19.
-
Verneombudet har hjemmekontor
Hvordan oppfyller verneombudet sin rolle når både han/hun er på hjemmekontor – og så er også alle kollegene? Verneombudets oppgaver reduseres ikke under pandemien, men blir kanskje viktigere enn noen gang. Sammen med leder må verneombudet være synlig og lett tilgjengelig.
-
Bakgrunnsjekk og akkreditering - nye rutiner
Fra 1. mars 2019 ble det innført regelendringer som har betydning for personell som jobber innenfor security-regimet og som tidligere har vært underlagt bestemmelser om kontroll før ansettelse. Fra 1. mars 2020 trådte nye rutiner i forbindelse med søknad i kraft.