Bråstopp i vare- og godstransport: Har falt med 20-30 prosent

lastebil fjell

Foto: PostNord AS.

På ett område har det imidlertid vært et kraftig oppsving siden koronakrisen startet, selv om dette ikke på langt nær oppveier nedgangen i leveranser ut til norske bedrifter.

– Norsk og global økonomi har fått et negativt etterspørselssjokk på grunn av koronakrisen. Det kan tydelig leses ut fra fraktstatistikken hos våre medlemmer, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport.

En gjennomgang de har gjort blant sine 20 største medlemmer viser at vare- og godstransporten innenriks synker med cirka 20 prosent, mens nedgangen er på rundt 30 prosent på den grensekryssende godstrafikken.

Alle medlemskategorier melder om nedgang i fraktmengden. Den sikreste indikatoren for det samlede pakke- og godsvolumet er utviklingen hos de store samlasterne. De har de fleste oppdragene og organiserer frakten via deres godsterminaler. Herfra fraktes pakker og gods videre med bil, båt, jernbane og fly av andre transportaktører.

Tallene viser en nedgang på 21 prosent innenriks hos samlasterne fra de siste ukene sammenlignet med fjorårsperioden.

– Dette er antagelig en av de beste indikatorene på utviklingen i etterspørselen etter varer i Norge etter at smitteverntiltakene ble iverksatt torsdag 12. mars, sier Are Kjensli.

Netthandel til himmels
Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten Norge bekrefter den negative utviklingen som også rammer Posten og Bring kraftig:

– Det ble bråstopp innenfor enkelte områder, sier hun.

– Fallet i vare- og godstransporten ut til norske virksomheter er en direkte konsekvens av at butikker, restauranter, barer og andre bedrifter har stengt ned. Da skal de jo heller ikke ha vareleveranser.

De jobber nå med å omdisponere personell som jobber med godsutkjøring, for selv om det er blitt bråstopp for en del vare- og godstransport ut til bedrifter, er det kraftig vekst i pakker levert til privatpersoner, både som utlevering i butikk og hjemlevering.

– Ja, her ser vi en klar positiv effekt. På det området er det fullt kjør om dagen, men det må sies at leveringer ut til privatpersoner ikke på langt nær oppveier inntektstapet for nedgang i varetransport ut til bedrifter, understreker Gjølme.

Bygger ny midlertidig organisasjon
Kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord sier til DN at også de erfarer et betydelig fall i B2B-volumer, som til en viss grad kompenseres av en meget kraftig vekst i pakker til forbrukere.

– Dette gjelder både netthandelsvekst generelt og hjemlevering spesielt. Sist uke hadde vi 200 prosent vekst i hjemlevering og 30 prosent vekst generelt i netthandelen, opplyser han.

Om koronarestriksjonene vedvarer, med stengte skoler, karantene og hjemmekontor, forventer PostNord en ytterligere vekst i netthandelen i påsken og påfølgende uker.

– Vi tilpasser oss den nye markedssituasjonen ved å bygge en ny midlertidig organisasjon for hjemlevering, og ved å frigjøre kapasitet for butikklevering, kan vi tidoble kapasiteten for hjemlevering, sier Hagen.

Hver femte permittert
Også Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport ser en bratt vekst i pakker levert rett ut til privatpersoner.

– Både utlevering i butikk og direkte hjemleveringer vokser voldsomt, og vi ser antagelig konturene av en enda sterkere netthandel også i fremtiden, sier han.

Gjennomsnittlig er én av fem ansatte innenfor godshåndtering permitterte nå, da er rederiene holdt utenfor.

– Myndighetene har fått på plass tiltakspakker som alle bedrifter kan søke på. Det vil hjelpe våre medlemmer også. I tillegg har vi fått utsatt innbetaling av kjøreveisavgift for godstog, som også vil hjelpe både togoperatørene og kundene deres. Vi vil fortsette å følge situasjonen nøye og være i tett dialog med myndighetene, sier Kjensli.

Artikkelen var først publisert i DN, 05.04.2020

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: