Tomme valgomater trenger forsyninger

Publisert

Samferdselspolitikken har enorm betydning for verdiskapning, eksport og logistikk i Norge. Dette til tross er valgomatene helt fri for spørsmål knyttet til nyttetransport. Hvor er logistikk-politikken, spør Are Kjensli og Ole Andreas Hagen i en kronikk publisert i nettavisen i går.

Kronikk: Are Kjensli og Ole A. Hagen, Administrerende direktør og Næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport

Billigere månedskort? Forbud mot bensinbiler? Sykkelveier før parkeringsplasser? Valgomatene spør ikke om nyttetransporten, selv om verdiskapningen for næringslivet har mye større betydning for samfunnet enn privatbilisme og hverdagslogistikk. Mer samferdselspolitikk, takk!


Valgkampen går sin skjeve gang. Regjeringen deler ut penger til prosjekter over det ganske land, mens partilederdebattene kjøres i alle kanaler. Valgomatene har fått en viktig rolle i å veilede velgerne. Men automatene er tomme for samferdselspolitikk for nyttetransporten. Kun pris på månedskort, forbud mot bensin- og dieselbiler, bompenger og sykkelveier vs parkeringsplasser er med.

Samferdselspolitikken har enorm betydning for verdiskapning, eksport og logistikk i Norge. Uten lastebilen stopper Norge. Verdiskapningen fra transport- og logistikkindustrien er over 50 milliarder kroner, nesten like stor som sjømatnæringen.

Har vi en politikk for logistikk i Norge? Vi trenger alle dagligvarer, klær og sko. Kafeene og utelivsbransjen bugner av latte, laks og lettøl, uten at vi tenker på leveransene i bakkant. Kritiske medisiner må frem til sykehusene. Om vi skal pusse opp hytta og trenger sirkelsag, spiker og laminat-gulv, forutsetter vi at varene er i butikken når vi trenger dem.
Det er forskjell på hvilken politikk som føres, hvor mye penger som skal investeres, om det innføres anbudskonkurranse eller monopol, og hvilke konsekvenser det får for velgerne: Hvilke varer er tilgjengelige? Hvor raskt kan jeg få det levert? Må jeg betale toll? Er det høye priser? Kan jeg sende over hele landet? Kan jeg få det levert hjem? Er det 0-utslipp?
Partienes valgkampanjer og media dekker ikke varetransporten. Pris på månedskort, forbud mot bensinbiler, bompenger og sykkelveier står igjen. Lastebilene er fulle. Og tomme valgomater trenger sårt påfyll.


Godt logistikk-valg!

 

Til nettavisen.no

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: