Dårlig lovgivningsarbeide i samferdselsdepartementet

(Januar 2012)

DÅRLIG LOVGIVNINGSARBEIDE I SAMFERDSELSDEPARTEMENTET.
Jeg ønsker å problematisere litt rundt forslag til lov og forskrifter som Samferdselsdepartementet/Vegdirektoratet har fremlagt den senere tid.
For snart to år siden fikk vi melding om at godstransport med farlig gods måtte vike for
privatbilismen på fergetrafikken. Endog ble det nye regelverket iverksatt før departementet fikk sett
på høringssvarene.

Hensikten fra departementet var veldig god. Man så at det dannet seg store køer, og ønsket at
privatbilene skulle slippe å vente i timer på ledig ferje. Derimot overskuet man ikke at det er forbudt
å ha biler stående på kaiene med farlig gods eller at det ville bli mye mer kjøring på land ettersom
trafikk mellom Stavanger og Bergen i stedet måtte gå via Østlandet. Departementet visste heller ikke
at samlasting medførte at også vanlige varer til butikker ville bli forsinket.
Til departementets forsvar skal man si at de lyttet til innspillene fra LTL og at regelverket ble justert.
Neste sak var ønsket om å innføre en maks høydebegrensning for vogntog. Her fikk vi av
Vegdirektoratet høre at løpet var kjørt og at vi måtte akseptere en grense. Hensikten var igjen god,
det kunne være farlig å kjøre med ekstra høye vogntog og det ville bli billigere å bygge tuneller. Men
igjen overskuet ikke veimyndighetene det tap næringslivet ville lide. Forslaget ville bli kostbart og
medføre at antall biler måtte øke med kanskje 30%. Det var heller ikke noe som tydet på at høyden i
seg selv var en reell ulykkesrisiko.

Forslaget ble ikke iverksatt da det var et samlet næringsliv som protesterte. Således kan man kanskje
si at forslaget om regelendring var en normal prosedyre da høringen rettet opp feilen. Men det er litt
skummelt at myndighetene skal stole på at næringslivet taler med stor tyngde.
Det siste forslaget som nå er fremsatt er en plan om at vår bransje innen neste vinter skal hefte
solidarisk for trafikksikkerheten til utenlandske biler. Igjen er det en god mening bak forslaget, nemlig
at vi sliter med utenlandske biler som står på tvers på våre veier og stenger for trafikken. Vi har sett
mer enn nok av dårlige dekk, manglende utstyr og lignende.
Problemet med dette forslaget er at Samferdselsministeren allerede har bestemt seg for en
lovendring og jeg undres om dette er gjennomtenkt.

LTL er selvfølgelig enig i at vi har et problem og vi vil gjøre alt i vår makt for å hjelpe myndighetene.
Det som derimot er problemet er hvordan solidaritetsansvaret skal utformes. Bilfirma og sjåfør
hefter jo selvfølgelig, men skal andre tredjemenn hefte? Er ikke dette det samme som å si at
passasjerer i drosje hefter for drosjebilen.
Jeg tror at departementet er av den oppfatning at det alltid er en speditør/samlaster som bestiller en
utenlandsk bil. Jeg gjetter på at de tror det da er lett å få samlaster til å sikre seg mot dårlige
kjøretøyer. Men denne situasjonen er nok sjelden.
Hva med kjøp av varer importert til Norge på fritt levert betingelser? Da er det ingen i Norge som
ordner med transportene. Skal selger av varene i utlandet hefte? Skal varekjøper i Norge hefte? Hva
hvis vi bare er en mottaksspeditør?
LTLs forslag er heller at reaksjonene mot ansvarlige eiere av vogntogene og sjåfører må være så store
at det svir og at det derved blir allment kjent i utlandet at det ikke lønner seg å komme til Norge med
for dårlige kjøretøy.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: