Retningslinjer om avgiftsfri transport direkte til eller fra utlandet – sammenhengende transport.Forskrift nr. 31 og nr. 34

Notat (2009)

Til: Skattedirektoratet
v/Johan von der Fehr
Fra: LOGISTIKK- OG TRANSPORTINDUSTRIENS
LANDSFORENING (nå NHO LT)
Kristin Mørkedal
Advokat
Sider: 4
Dato: 19.11.08


Retningslinjer om avgiftsfri transport direkte til eller fra utlandet – sammenhengende
transport. Forskrift nr. 31 og nr. 34.

LTL (nå NHO LT) har i flere år vært opptatt av å få en avklaring rundt avgiftsreglene som gjelder ved
sammenhengende transport direkte til eller fra utlandet. I 2005 ba LTL Skattedirektoratet om
en uttalelse i saken (2005/18729), men vi er ved nærmere gjennomgang av regelverket i tvil
om deler av Direktoratets svar. Vi ønsker derfor på nytt å belyse problemstillingen, og jeg vil
forsøke å spisse spørsmålet ytterligere.
Årsaken til at vi har vært usikre på spørsmålet er at det ikke gis et entydig svar når man leser
mva-håndboken eller forskrift nr. 31/34 om den aktuelle transportetappen som utføres faktisk
må være grenseoverskridende, eller om det er nok at den er en del av en grenseoverskridende
transport.

Problemstillingen må deles i flere underspørsmål:

1. Avgiftsfrihet/plikt i forhold til den som bestiller transporten fra Norge til utlandet.
Oppdragsgiveren kan være en norsk eller utenlandsk vareeier/avsender/mottaker, eller en
norsk eller utenlandsk speditør.

2. Avgiftsfrihet/plikt på de ulike undertransportetappene mellom de ulike
fraktførerne/speditørene i en rekke.

Jeg forutsetter at det foreligger et overordnet fraktbrev fra avsenderstedet i utlandet til
mottakerstedet i Norge (eks: Paris – Trondheim) og at de korrekte krysshenvisninger er gjort
jfr. Forskrift nr. 34. Jeg forutsetter også at de samme reglene gjelder uavhengig av om
transporten går til eller fra Norge.

1. Avgiftsfrihet/plikt overfor den som har bestilt transporten (avsender, mottaker m.fl.):

Skal en oppdragsgiver som har bestilt en transport fra utlandet til Norge (eks: Paris –
Trondheim) belastes mva for hele eller deler av transporten dersom transporten er stykket opp
i flere etapper som blir utført av ulike transportører/undertransportører. Det forutsettes at en
av disse etappene er en ren innenlandsk transportetappe utført av en norsk undertransportør
(eks: Gardermoen – Trondheim).
Det er på det rene at transporten er avgiftsfri i sin helhet dersom den utføres av én transportør
fra Paris til Trondheim. Det synes på denne bakgrunn naturlig å tolke forskrift nr. 31 jfr. nr.
34, slik at det ikke spiller noen rolle om transporten er samlastet eller stykket opp i flere
etapper og undertransportører. Den endelige fakturaen fra kontraherende fraktfører til
oppdragsgiver skal være avgiftsfri.

2. Avgiftsfrihet/plikt overfor andre fraktførere/speditører i en transportkjede (ikke avsender,
mottaker m.fl.):

Utgangspunktet følger av forskrift nr. 31 § 3 siste pkt: Næringsdrivende som utfører transport
direkte mellom sted i Norge og sted i utlandet, kan fakturere avgiftsfritt også til norsk
speditør.
Det forutsettes altså at den aktuelle transporten krysser grensen.
Kan den norske undertransportøren som utfører en ren innenlandsk etappe fra Gardermoen til
Trondheim fakturere sin oppdragsgiver uten avgift?
På dette spørsmålet er vi kommet til at det avhenger av hvem undertransportørens
oppdragsgiver er. Dersom oppdragsgiver er en utenlandsk speditør, kan den norske
transportøren fakturere ham avgiftsfritt.
Dersom oppdragsgiveren er en norsk speditør som er registrert i avgiftsmanntallet, må den
norske undertransportøren fakturere sin tjeneste med mva. Det følger av forskrift at den
norske transportøren bare kunne fakturere en norsk speditør uten avgift dersom etappen
faktisk er grenseoverskridende.
Se rundskriv nr. 4 av 28. juli 1970.

3. Konklusjon:

Det følger av forskrift nr. 31 jfr. nr. 34 at en grenseoverskridende transport er avgiftsfri i sin
helhet overfor avsender/mottaker m.fl. uansett om den utføres av én eller flere transportører i
rekke. Avsender/mottaker/speditør som har bestilt transporten fra Paris til Trondheim, skal
ikke belastes mva.
Avgiftsplikt mellom de ulike transportleddene ved en ikke-grenseoverskridende innenlandsk
deltransportetappe, avhenger av om den som faktureres er norsk eller utenlandsk transportør
eller speditør.

Problemstillingen kan synliggjøres ved hjelp av dette eksempelet:
Grenseoverskridende transport av gods fra Paris til Trondheim. Oppdragsgiver: Alcatel,
Frankrike.
Alcatel gir France Spedition i oppdrag å frakte gods fra Paris til Trondheim. France Spedition
får Air France til å sørge for transporten fra Paris til Gardermoen. France Spedition ber
Spedinor om å sørge for den siste etappen til Trondheim. Spedinor setter oppdraget ut til
Transportekspressen som kjører godset på vei til Trondheim.

Rekken av aktører ser altså slik ut:



Transportekspressen må fakturere Spedinor med avgift for strekningen Gardermoen –
Trondheim. Spedinor skal på sin side fakturere France Spedition uten avgift. France Spedition
fakturerer Alcatel uten avgift for hele transporten.

4. Uttalelse fra Skattedirektoratet:

LTL ber på vegne av våre medlemmer om en bekreftelse på at vår tolkning av regelverket er
riktig, slik at vi kan gå ut og opplyse medlemmene om den rådende rettstilstand.


Med vennlig hilsen
LOGISTIKK- OG TRANSPORTINDUSTRIENS
LANDSFORENING
Kristin Mørkedal
Advokat

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: