Alarmen går. Klarer vi å bygge en bro?

Publisert

Ole A. Hagen stiller spørsmål ved AS Norge's beredskap. Hvor lang tid går det før vi får på plass en bru?. Foto: Screenshot nrk.no

Dette spørsmålet stilte næringspolitisk direktør Ole A. Hagen i en kronikk i nettavisen mandag morgen. Mandag kveld fulgte Dagsnytt 18 opp debatten, hvor Hagen møtte statssekretær Cecilie Knibe Kroglund. - Vi er kritiske til AS Norges beredskapsevne, gjenoppbyggingen tar tar for lang tid, sa Hagen.

Helt siden 11. august har både passasjerer og næringslivet lidd som følge av skadene forårsaket av ekstremværet Hans. Jernbanebrua ved Ringebu kollapset og togene mellom Oslo og Trondheim står stille. Også Trøndelag og Nordlandsbanen rammes av dette.

Passasjerer busses deler av strekket, mens jernbaneoperatørene melder om tap på 3-4 millioner pr. dag.

NHO Logistikk og Transport øsnker at regjeringen så raskt som mulig kan legge planer for en ny bru på bordet. Det er kritisk da det er forsyninger til deler av landet vårt som rammes.

-Vi opplever at det mangler kriseberedskap, vi bør møtes hver dag, ha statusmøter, snu hver stein, finnes det tiltak, kan vi gjøre noe? Vi må finne en løsning, sier Ole A. Hagen i Dagsnytt 18.

IMG_97681.jpg
Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund og Ole A. Hagen møttes i Dagsnytt 18

 


Les hele kronikken fra nettavisen og se klippet fra Dagsnytt 18 lenger ned i artikkelen.

Les kronikken fra nettavisen her:

Dovrebanen er stengt. Forsyninger til Trøndelag og Nord-Norge er lammet, mens passasjerer må fly, ta buss eller droppe reisen.
Klimaendringene setter oss på nye prøver, men ekstremværet HANS viser også vår manglende beredskapsevne.

Randklev bro kollapset den 14. august. Hvor lang tid kan AS Norge bruke på å bygge en ny bro?

Har på ingen måte kontroll

Bro-kollapsen ved Ringebu setter næringslivet ut av spill. Godstog-operatørene taper 3–4 millioner kroner per dag, de mister sine inntekter og sitter med alle kostnadene. Presset i lastebilmarkedet er betydelig. 
Situasjonen er på ingen måte under kontroll, og med Dovrebanen stengt i overskuelig fremtid gir det enorme forsinkelser og merkostnader, fremholder logistikk-selskapene.

Bedyrer at de jobber så raskt som mulig

Randklev bru kollapset den 14. August. Samferdselsministeren har varslet at brua skal bygges opp igjen så raskt som mulig. Den 25. August skrev Bane NOR i en pressemelding at de jobber for fullt med å finne en rask løsning. De har etablert samarbeid med rådgiver, entreprenør og forbereder en hasteanskaffelse av «totalentreprise med samhandling».

De understreker imidlertid at det kan ta lang tid, og at de vurderer både midlertidige og langsiktige løsninger.

12 dager for seksfelts bro i Philadelphia

Kan vi lære noe av utlandet? Da Interstate Highway-broen I 95 i Philadelphia kollapset i USA 11. Juni i år, tok det 12 dager å gjenoppbygge broen.

Guvernør Josh Shapiro erklærte unntakstilstand. Krisen ga et boost i kreative løsninger og den seks felts store broen ble gjenoppbygget med myndigheter og arbeidere som sto på 24–7.

Eller hva med Ukraina? The Guardian publiserte nylig en artikkel om Ukrainas betydelige kapasitet og evne til gjenoppbygging, til tross for at de er i krig; Til nå har Ukraina gjenoppbygget 41 broer, 80 midlertidige broer og 900 stasjoner/depoter.

Beredskapsevne under press

Alarmen går. Kollapsen av Randklev bro handler ikke lenger om gods på bane, eller fortvilte passasjerer som må finne andre løsninger.

Det handler om AS Norges beredskapsevne.

Foto: screenshot nrk.no

Dagsnytt 18

Næringspolitisk direktør Ole A. Hagen var mandag 28. august i Dagsnytt 18 studio hvor han møtte statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i Samferdselsdepartementet. Hvordan ligger det an med beredskapen til AS Norge?

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: