Cruiser inn i fremtidens maritime transport

Publisert

Vi hadde gleden av å besøke Color Line, som ivaretar både passasjer- og godstransport. Konserndirektør Trond Tønjum og kommunikasjonsdirektør Erik Brynhildsbakken presenterte selskapet, og deres arbeid med samferdselsinfrastruktur, politiske utfordringer, samt kunstig intelligens og det grønne skiftet.

Color Line er kjent for sitt imponerende rutetilbud, med fire viktige destinasjoner: Kristiansand - Hirsals, Larvik - Hirsals, Sandefjord – Strømstad, og Oslo – Kiel.
NHO LT fikk under besøket innblikk i selskapets omfattende drift, med fokus på både passasjerer og gods.

På passasjersiden har Color Line oppnådd en solid posisjon, med nesten 3,6 millioner passasjerer og rundt 380 000 TEUs som gjør selskapet til en ledende aktør i sektoren.
- Den unike synergien mellom passasjer- og godstransport er en viktig faktor i selskapets suksess, sier konserndirektør Trond Tønjum.

Under besøket adresserte konserndirektør Tønjum og Brynhildsbakken viktige spørsmål knyttet til samferdselsinfrastruktur og betydningen av forutsigbarhet i bransjen. Dette går ikke bare på å opprettholde dagens drift, men også for å tilrettelegge for morgendagens drivstoff og sikre tilstrekkelig plass i havnene.

Color Line tar også i bruk kunstig intelligens om bord på skipene. Spesielt benytter de teknologien for ruting av skipene og for optimal seilas ved å utnytte havstrømmer, vær og vind. Dette ikke bare forbedrer passasjeropplevelsen, men reduserer også utslippene og bidrar dermed til selskapets engasjement for det grønne skiftet, blant annet var de først i Europa med landsstrøm.

Konserndirektøren avslører at Color Line allerede har implementert AI-teknologi om bord på deres skip for å oppnå det miljømessige- og effektivitetsmål.

-Dette er imponerende, sier næringspolitisk direktør Ole A. Hagen.

Color Line jobber strategisk med å forme fremtidens maritime transport.

- Dette besøket ga oss et unikt innblikk i deres tilnærming til samferdsel, teknologi og bærekraft, noe som lover godt for fremtidens maritime transport, sier næringspolitisk rådgiver Derya C. Inan.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: