- Logistikkbransjen gjør en utrolig viktig jobb
Det understreket samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sist uke da han var tilstede på Transport & Logistikk 2025.
Det understreket samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sist uke da han var tilstede på Transport & Logistikk 2025.
Under årets Transport & Logistikk-konferanse presenterte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hovedlinjene i regjeringens samferdselspolitikk for de kommende årene. Han delte også ut prisen til årets Unge talent, i tillegg til å ta seg tid til en liten prat på kamera for anledningen.
- Logistikkbransjen gjør en utrolig viktig jobb for at samfunnet vårt skal fungere, og sektoren har mange viktige arbeidsplasser, sa ministeren. Vi er opptatt av at vi skal ha et transportsystem med god oppetid både på vei og bane.
For transport- og logistikkbransjen betyr det satsing på vedlikehold, infrastruktur og innfasing av nullutslippskjøretøy.
– Vi skal ta bedre vare på det vi har, utbedre der vi kan, og bygge nytt der vi må.
Budsjettforslaget for neste år følger opp retningen i Nasjonal transportplan 2025–2035. Regjeringen prioriterer drift, vedlikehold og fornyelse både på vei og jernbane – en tydelig dreining som skal gi bedre sikkerhet og mer forutsigbar fremkommelighet for veitransporten. For jernbanen er målet økt driftssikkerhet og bedre punktlighet for godstog.
Samtidig bygges det nytt der det er nødvendig. Ministeren trakk blant annet frem prosjektene Arna–Stanghelle, E45 i Finnmark og ny tunnel i Oslofjordforbindelsen på E134 som eksempler på tiltak som vil styrke både fremkommelighet og trafikksikkerhet.
Overgangen til nullutslippskjøretøy er en viktig del av omstillingen. Regjeringen har forpliktet seg til målet om at alle nye tunge kjøretøy innen 2030 skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass, og at alle nye varebiler skal være nullutslipp i 2029.
I dag er 12 prosent av nye lastebiler og 30 prosent av nye varebiler elektriske. For å få opp tempoet støtter Enova både innkjøp av el- og hydrogenlastebiler og etablering av lade- og fylleinfrastruktur.
– På den måten kan «høna eller egget»-problemet overkommes – ingen vil kjøpe nullutslippslastebil før de er sikre på å få ladet opp eller fylt drivstoff, og ingen vil tilby lading før de vet at kundene kommer, sa ministeren.
Regjeringen foreslår å prioritere 3,7 milliarder kroner til en tungbilpakke i NTP. Midlene skal blant annet gå til raste- og døgnhvileplasser med ladestasjoner for tunge kjøretøy, og bidra til bedre arbeidsforhold for sjåførene.
I tillegg vurderes det reduserte ferjetakster for store nullutslippskjøretøy, og tunge nullutslippskjøretøy skal fritas for bompengebetaling frem til 2030. Samtidig vil CO₂-avgiften være et sentralt virkemiddel for å gjøre nullutslippsløsninger mer konkurransedyktige.
For å styrke konkurranseevnen til jernbanen vil regjeringen prioritere flere og lengre kryssingsspor på strekningene Oslo–Trondheim og Oslo–Narvik via Sverige. Dette skal gjøre det mulig å kjøre lengre tog og øke kapasiteten for godstransport.
– Mat, medisiner og andre varer må frem – hele veien fra produsent til forbruker. Uten godstransporten stopper Norge opp, avsluttet samferdselsministeren.
Logistikk og transport handler om mer enn bare flytting av varer. Det handler om problemløsning, innovasjon og å knytte verden tettere sammen!