-
Transportsektoren er den største kilden til utslipp av klimagasser i Norge, og står samlet for rundt 30 prosent av de nasjonale klimagassutslippene. Veien mot lav- og nullutslipp er lengre for tyngre kjøretøy og -maskiner enn tilfellet er for lette personbiler. 80 prosent av nybilsalget i Norge i 2022 var elbiler. El-bilsalget har for alvor løsnet for varebil-segmentet, mens det for tungtransporten vil ta lengre tid da både kjøretøypark og lade- og fylleinfrastruktur ikke er klart. Det er cirka 500 000 varebiler og 70 000 lastebiler i Norge.
-
Regjeringen har som klimamål å halvere utslippene fra transportsektoren i 2030, sammenliknet med 2005. For å oppnå dette stilles det krav til 0-utslipp i offentlige anbud, økt omsetningskrav for biodrivstoff og en kraftig økning i CO2-avgiften. Det betyr at mye av biltransporten må over på strøm, både for personer og varer. Samtidig kan biogass spille en viktig rolle, mens hydrogen trolig vil få større betydning på lengre sikt. Regjeringen kom i desember 2022 med en ladestrategi, som har en rekke forslag til tiltak.
Siste frist for å søke støtte til bedriftslading
15. oktober kl. 12:00 lukker Enova søknadsportalen knyttet til å søke støtte til bedriftslading for elektriske lastebiler. Siden starten av støtteordningen i 2023 har 273 bedrifter mottatt finansiering. Les mer om søknadsprosessen på enova.no.