Arendalsuka: Ny strategi for nærsjøfarten

Publisert

Engasjert panel i samtale om nærsjøfart under Arendalsuka. Fra høyre Trond Tønjum, Anne Kristine Berg, Tore Lundestad og ordstyrer Ole A. Hagen.

NHO Logistikk og Transport samlet både næringsliv og myndigheter til debatt om sjøtransportens rolle i fremtidens logistikk i Arendal forrige uke.

Det er 12 år siden forrige nasjonale strategi for godsoverføring fra vei til sjø.
– Mye har endret seg – både innen teknologi, klima og rammevilkår, innledet adm. direktør Are Kjensli.

Programmet var delt i to: et næringslivspanel med deltakere fra Borg Havn, Kuehne+Nagel, Color Line og Rederiforbundet, etterfulgt av et myndighetspanel med representanter fra Statens vegvesen, Enova og Kystverket.

Konkurransekraften må styrkes

Næringslivspanelet, bestående av Anne Kristine Berg fra Kuehne+Nagel, Trond Tønjum fra Color Line og Tore Lundestad fra Borg Havn, fremmet flere gode innspill for å øke og nyttiggjøre sjøtransporten i Norge.
Havnedirektør Lundestad tok til orde for at rammebetingelser, både i form av tilskuddsordninger, byplanlegging og infrastruktur-tilknytning til havnene, må styrkes.  Trond Tønjum viste til stadig økende miljøavgifter, mens Anne Kristine Berg pekte på at norske havner fremstår som små og fragmenterte, og flere vareeiere vurderer løsninger basert på skip til Gøteborg med påfølgende bildistribusjon til Norge. 
– Vareeiere må se sjøtransport som en naturlig del av logistikken, og transporten må være samfunnsøkonomisk lønnsom, sa Gabrielle Legrand Gjerset fra Rederiforbundet.

Grønt skifte og teknologi

Et sentralt spørsmål var hvordan den enkelte aktør kan investere i grønn omstilling. Styreleder i NHO LT Sjø og Havn viste til Oslofjorden, som har mye containertransport, men også mange eldre skip. Han trakk frem eksempler fra utlandet der man har lykkes: Kina har automatisert terminalene fullstendig og bruker ikke et eneste menneske, mens Rotterdam jobber målrettet for å modernisere.
Lundestad påpekte at støtteordningene for sjø og havn burde fungere like godt som for landtransporten.
– Alle etater må koordineres bedre for å gi sjøtransporten like gode rammer, sa Lundestad.


Myndighetenes respons

Kystverket uttrykte støtte til initiativet om en ny strategi for nærsjøfart, men understreket at man må stille krav til at potensialet faktisk realiseres, og at man må unngå feilinvesteringer. Statens vegvesen uttrykte ønske om å se havnene som del av verdikjedene og sikre en gjennomgang i NTP for å sikre at vi får gode, multimodale løsninger. Bodø ble trukket frem som et godt eksempel. Enova viste til en rekke investeringer innen maritim transport for å teste ut nye, bærekraftige løsninger. 
–  Dette ser ut til å være en god match mellom næringslivets behov og myndighetenes respons, kommenterer Ole A. Hagen, moderator for panelet.
Og legger til: – Det er viktig at bransjen og myndighetene går sammen om å utvikle løsninger slik at investeringene blir best mulig. Næringslivet kommer gjerne med ytterligere innspill og prosesser med myndighetene, avrunder Hagen

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: