NHO Logistikk og Transport samlet bransjen, politikere og næringsliv til en engasjerende samtale om omdømme, synlighet, rekruttering og samfunnsrollen for logistikk- og transportbransjen.
– Det ble virkelig et vellykket arrangement. Vi samlet bransjen, sammenlignbare næringer med tilsvarende utfordringer og fikk politiske innspill til hvordan vi sammen kan posisjonere oss og bedre omdømmet, sier styreleder i NHO Logistikk og Transport, og adm. direktør i DHL Global Forwarding, Mona Juell.
Handling skaper tillit
Et gjennomgående poeng fra debatten var at omdømme ikke kan bygges med ord alene.
– Etter debatten sitter jeg igjen med én klar erkjennelse: Omdømme handler ikke om ord og kampanjer – det handler om handling. Vi må vise hva vi faktisk bidrar med, ikke bare snakke om det, uttaler adm. direktør i PostNord, Jan Volsdal.
Dette var også budskapet fra Evelyn Blom-Dahl i NHO Sjøfart:
– Når vi satte fokus på utfordringene knyttet til rekruttering og trakassering og etablerte en kampanje for å skape oppmerksomhet og løse dette, styrket vi samtidig omdømmet.
En felles oppfordring til bransjen
Fra debatten kom det flere konkrete forslag til hvordan bransjen kan styrke sitt omdømme:
- Synliggjøre og heie på ansvarlige, modige og engasjerte medarbeidere gjennom å dele ekte historier fra hverdagen – våre ABC-helter.
- Investere i grønn teknologi, elektriske kjøretøy, automatisering og digitalisering.
- Utnytte styrken i mangfoldet blant medarbeidere.
- Samarbeide tett med skoler og lærlingeordninger.
- Bekjempe useriøse aktører i leverandørmarkedet gjennom avtaler med Skatteetaten og Statens vegvesen.
Politisk støtte for rekruttering og inkludering
Fra politisk hold kom det også tydelige signaler om at bransjen må gjøres mer attraktiv – både for neste generasjon og for kvinner i operative roller.
– Det er sentralt å øke attraktiviteten i yrket, gjøre det enklere å bli yrkessjåførlærer og legge godt til rette for at jenter og damer også ønsker å jobbe i yrket, sier Kari-Anne Jønnes fra utdannings- og forskningskomiteen (H).
Et felles ansvar
Bransjens omdømme er godt – og stadig bedre – men skal vi tiltrekke oss fremtidens arbeidskraft, må vi løfte oss ytterligere.
– Vi må ha en sterkere kobling mellom utdanning og næringsliv. Bransjen og politikken må spille på lag for å sikre stabile rammebetingelser og et inkluderingsløft, sier moderator og næringspolitisk direktør Ole A. Hagen.