Arendalsuka: Omdømme bygges gjennom handling

Publisert

Styreleder i NHO Logistikk og Transport, Mona Juell i samtale med adm. direktør i Apeland, Ole Christian Apeland. Foto: Glenn Lund/Logistikk Inside

Det må mer enn ord til for å bygge et godt omdømme. Det var det enighet om i panelet under Arendalsuka.

NHO Logistikk og Transport samlet bransjen, politikere og næringsliv  til en engasjerende samtale om omdømme, synlighet, rekruttering og samfunnsrollen for logistikk- og transportbransjen.

– Det ble virkelig et vellykket arrangement. Vi samlet bransjen, sammenlignbare næringer med tilsvarende utfordringer og fikk politiske innspill til hvordan vi sammen kan posisjonere oss og bedre omdømmet, sier styreleder i NHO Logistikk og Transport, og adm. direktør i DHL Global Forwarding, Mona Juell.

 
Handling skaper tillit

Et gjennomgående poeng fra debatten var at omdømme ikke kan bygges med ord alene.
– Etter debatten sitter jeg igjen med én klar erkjennelse: Omdømme handler ikke om ord og kampanjer – det handler om handling. Vi må vise hva vi faktisk bidrar med, ikke bare snakke om det, uttaler adm. direktør i PostNord, Jan Volsdal.
Dette var også budskapet fra Evelyn Blom-Dahl i NHO Sjøfart:
– Når vi satte fokus på utfordringene knyttet til rekruttering og trakassering og etablerte en kampanje for å skape oppmerksomhet og løse dette, styrket vi samtidig omdømmet. 

 
En felles oppfordring til bransjen

Fra debatten kom det flere konkrete forslag til hvordan bransjen kan styrke sitt omdømme:

  • Synliggjøre og heie på ansvarlige, modige og engasjerte medarbeidere gjennom å dele ekte historier fra hverdagen – våre ABC-helter.
  • Investere i grønn teknologi, elektriske kjøretøy, automatisering og digitalisering.
  • Utnytte styrken i mangfoldet blant medarbeidere.
  • Samarbeide tett med skoler og lærlingeordninger.
  • Bekjempe useriøse aktører i leverandørmarkedet gjennom avtaler med Skatteetaten og Statens vegvesen. 
Politisk støtte for rekruttering og inkludering

Fra politisk hold kom det også tydelige signaler om at bransjen må gjøres mer attraktiv – både for neste generasjon og for kvinner i operative roller.
– Det er sentralt å øke attraktiviteten i yrket, gjøre det enklere å bli yrkessjåførlærer og legge godt til rette for at jenter og damer også ønsker å jobbe i yrket, sier Kari-Anne Jønnes fra utdannings- og forskningskomiteen (H).

 
Et felles ansvar

Bransjens omdømme er godt – og stadig bedre – men skal vi tiltrekke oss fremtidens arbeidskraft, må vi løfte oss ytterligere. 
– Vi må ha en sterkere kobling mellom utdanning og næringsliv. Bransjen og politikken må spille på lag for å sikre stabile rammebetingelser og et inkluderingsløft, sier moderator og næringspolitisk direktør Ole A. Hagen.

Fra debattene

  1. Fra salen, Mør Biffhus

  2. F.v. Terje Svabøe, Robin Olsen (CargoNet), Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Jon-Erik Lunøe (Bane NOR)

  3. Debatt om Innovasjon i samferdselssektoren: F.v. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Johan Høgaasen-Hallesbye (Beta mobility), Liv-Kari Eskeland, Stortinget (H), Ole A. Hagen (NHO Logistikk og Transport)

  4. F.v. Ole A. Hagen (NHO Logistikk og Transport), Evelyn Blom-Dahl (NHO Sjøfart), Elisabeth Skarsbø Moen (Ruter AS), Ove Myrvåg (Statens vegvesen)

  5. F.v. Ole A. Hagen, Jan Volsdal (PostNord), Robin Olsen (CargoNet), Kari-Anne Jønnes (H)  

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: