Digitoll: Nærmer seg med stormskritt

Publisert

Endringene som trer i kraft i 2026 er omfattende og det er fortsatt mye som må på plass for at Digitoll skal fungere for et samlet næringsliv.

NHO Logistikk og Transport har tett dialog med Tolletaten om Digitoll for å få på plass gode og håndterbare løsninger for våre medlemmer. Endringene som trer i kraft i 2026 er omfattende og det er fortsatt mye som må på plass for at Digitoll skal fungere for et samlet næringsliv. I denne artikkelen gir vi en status over avklaringene det arbeides med. 

NHO Logistikk og Transport og flere av våre medlemsbedrifter har i høringssvar til Tolletaten gitt en rekke kritiske bemerkninger til innretningen av Digitoll og etterlyst forbedringer. Som et resultat av dette har Tolletaten igangsatt et arbeid blant annet for å få på plass bedre samhandlingsløsninger og forenklinger. Noen av de foreslåtte endringene ble presentert for Tolletatens ressursgruppe for næringslivet 20. august

Samhandlingstiltak 

Digitoll-konseptet forutsetter digital samhandling mellom speditører og transportører i et mye større omfang enn i dag. Problemstillingen er nærmere beskrevet i NHO Logistikk og Transport sitt høringssvar av 19. juni 2025.  

- Selv om enkelte aktører har utviklet egne løsninger for å håndtere denne samhandlingen, er det klare inntrykket at behovet for samhandlingsløsninger i Digitoll er stort, sier tollansvarlig i NHO Logistikk og Transport,  Anders Gautestad Jakobsen. 

Som et svar på denne oppfordringen har Tolletaten skissert seks tiltak for å understøtte utveksling av informasjon mellom transport- og logistikkaktørene. Tiltakene omfatter blant annet portalløsninger for innsending av transportmeldinger og sammenkobling av meldinger. Tolletaten opplyser at de fleste av tiltakene antakelig vil være klare i tidsrommet november 2025 til januar 2026. 

- NHO Logistikk og Transport er positive til tiltakene, og håper at de kan løse en del av utfordringene bransjen opplever ved håndtering av samlast i Digitoll-løpet, sier Jakobsen. – Forslagene er imidlertid kun på skissestadiet, og vi må avvente ferdigutviklede løsninger før vi kan vurdere den fulle og hele effekten av dem, legger han til. 

Andre forenklings- og forbedringstiltak 

NHO Logistikk og Transport har i dialogen med Tolletaten også spilt inn en del andre tiltak, vi mener er nødvendig for å gjøre Digitoll håndterbart for næringslivet.  

Ett av disse tiltakene er muligheten til å levere deklarasjon tidligere enn fem dager før varene ankommer Norge.

– En mulighet for å levere deklarasjonen inntil 30 dager før ankomst, vil være en viktig forbedring for flere av våre medlemmer, sier Jakobsen.  Tiltaket vil gjøre det enklere å få på plass all nødvendig på et tidlig tidspunkt, slik Tolletaten oppfordrer til. I tillegg vil det gjøre at Digitoll-konseptet oppfyller kravet i vareførselsloven om at deklarasjonspliktige skal tillates å levere deklarasjonen inntil 30 dager på forhånd, presiserer Jakobsen. 

Utover dette har NHO Logistikk og Transport bedt Tolletaten vurdere forenklinger og nedskalering av opplysningene som skal gis i MO-systemet på forsendelsesnivå. Flere av disse opplysningene er i mange tilfeller ikke tilgjengelig digitalt, typisk fordi de fremgår av fraktdokumenter på papir, forklarer Jakobsen. 

Tiltakene nevnt ovenfor er til vurdering hos Tolletaten og er en del av den løpende dialogen mellom etaten og NHO Logistikk og Transport. 

Særskilt oppfølging av Digitoll på fly og sjø 

Mye av fokuset både hos myndighetene og hos NHO Logistikk og Transport har vært på hvordan Digitoll skal fungere på landeveien. Dette har sammenheng med at aktørbildet i veitransport har vært ansett særlig krevende og har krevd mye oppfølging. Vi har de siste månedene imidlertid mottatt mange signaler om at innføringsløpet på fly og sjø ikke er kommet så langt som det burde. 

På bakgrunn av disse signalene, har NHO Logistikk og Transport tatt initiativ til særskilt oppfølging av Digitoll for disse to transportformene. For fly er det nå etablert et godt samarbeid mellom flyspeditører, ground handlere og myndigheter. Norske Flyspeditørers Forening er sentrale inn i dette arbeidet 

- Mye av utfordringen har vært uklarhet om hvilke aktører som skal påta seg ansvaret for å oppfylle Digitoll-pliktene ved ankomst av fly til Norge, sier Jakobsen. Avklaringene om dette er godt i gang, og bransjen har etter mitt syn vært svært konstruktive med tanke på å foreslå løsninger for myndighetene, legger han til.  

NHO Logistikk og Transport vil også sette i gang den særskilte oppfølgingen av Digitoll Sjø i løpet av kort tid. Dette vil skje i form av et oppstartsmøte med rederier, speditører og terminaloperatører 14. oktober. 

- Bedrifter som har spørsmål om Digitoll på fly og sjø, kan gjerne ta kontakt med oss, oppfordrer Jakobsen. 

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: