Er du klar for Digitoll?
Kravet til å benytte Digitoll ved innførsel av varer til Norge nærmer seg med stormskritt og vi oppfordrer alle våre medlemmer til å teste de nye løsningene.
Kravet til å benytte Digitoll ved innførsel av varer til Norge nærmer seg med stormskritt og vi oppfordrer alle våre medlemmer til å teste de nye løsningene.
1. februar 2026 blir det obligatorisk å oppfylle melde- og opplysningsplikten digital, mens direktekjøringsordningen avvikles 1. september samme år. Vi oppfordrer alle våre medlemmer til å teste de nye løsningene, for å være godt forberedte og klare.
Det er på det rene at det fortsatt er utfordringer knyttet til innføringen av Digitoll. I høringssvar til den siste høringen om Digitoll, påpeker NHO Logistikk og Transport at det er helt avgjørende at Tolletaten får på plass tekniske løsninger som muliggjør samlasting i Digitoll-løpet. I tillegg må avviksordninger klargjøres og kommuniseres til næringslivet. Selv om vi fortsatt avventer avklaringer fra Tolletaten om dette, er den klare oppfordringen fra oss, at alle transport- og logistikkaktører uansett må starte testingen og ta løsningen i bruk. Digitoll-ordningen er allerede utsatt én gang, og vi legger til grunn at det ikke vil komme flere utsettelser.
Det er flere grunner til at det er viktig å komme i gang med testing av Digitoll-løsningen. For det første må den tekniske løsningen med innsending av opplysninger til Tolletaten fungere. Det samme må koordinering av opplysninger mellom eksportører, importører, speditører og transportører gjøre. Det er også nyttig å få testet ut virksomhetens avvikshåndtering når det oppstår feil i informasjonsflyten eller ved selve grensepasseringen.
Tolletaten opplyser at transport- og logistikkaktører som ønsker å starte testingen av Digitoll kan ta kontakt på e-postadressen digitoll@toll.no for bistand.