Bransjen ber om en samlet strategi for flyfrakt i Norge. Foto: Kjell Ivar Maudal
Norske Flyspeditørers Forening og Air Cargo Forum sendte denne uken et felles brev sammen med en nylig publisert flyfraktrapport til relevante myndigheter og aktører.
Hovedbudskapet er behovet for en mer helhetlig utvikling av flyfrakt i Norge.
I rapporten fremheves flyfraktens avgjørende rolle for forsyningssikkerhet, eksport, beredskap og regional utvikling. Samtidig uttrykkes bekymring for dagens manglende koordinering, økende avgiftsbelastning og en utvikling som i for stor grad sentraliseres rundt Oslo Lufthavn.
– Vi mener det er på høy tid med en samlet strategi for flyfrakt i Norge. Bransjen ønsker å være en konstruktiv samarbeidspartner, men vi trenger tydelige rammer og reell involvering, sier Kjell Ivar Maudal, styreleder i NFF.
Kommersiell direktør i Widerøe Ground Handling og styreleder i Norske Flyspeditørers Forening og Air Cargo Forum, Kjell Ivar Maudal
Rapporten løfter frem syv konkrete tiltak, blant annet behov for arealtilrettelegging ved flere flyplasser, grønnere løsninger, et mer rettferdig avgiftsregime, og styrket satsing på ny teknologi som droner.
– Flyfrakt er ikke bare kommersiell transport – det er samfunnskritisk infrastruktur, sier Maudal. For en mest mulig bærekraftig fremtid er det avgjørende at involverte parter samhandler på en bedre måte enn i dag.
Videre oppfølging
Initiativet vil følges opp i relevante bransjefora og møter med offentlige aktører utover høsten. Målet er å skape en bredere forståelse og forankring for en fremtidsrettet flyfraktstrategi som ivaretar både næringslivets og samfunnets behov.
Styret i Norske Flyspeditørers Forening, f.v. Kjell Ivar Maudal, Christer Busse, Janicke Henæs, Nina Bakken og Isak Bergqvist. (Mari Budde ikke tilstede)
Flyfraktrapport: Fra bakketjenester til take-off
Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Norske Flyspeditørers Forening (NFF), med den hensikt å videreutvikle og operasjonalisere strategi og videre arbeid.