Det er vinn-vinn- vinn! sier administrerende direktør Kjell-Arne Eloranta

Publisert

|

Sist endret

FREJA Transport & Logistics satser på neste generasjon fagfolk gjennom NHO Logistikk og Transports traineeordning – og oppfordrer alle i bransjen til å gjøre det samme.

Siden 2018 har NHO Logistikk og Transport samarbeidet med Nav om en målrettet traineeordning for unge i utenforskap. Målet er tydelig: å gi unge som står utenfor arbeidslivet en reell sjanse til opplæring, faglig utvikling og fast jobb innen toll og spedisjon. En av bedriftene som har gått helhjertet inn i ordningen er FREJA Transport & Logistics.

– Vi har mange gode erfaringer med traineeordningen. Selv om ikke alle lykkes, klarer vi som regel å få gode kollegaer i fast jobb – med styrket selvfølelse og solid faglig utvikling. Det får vi til gjennom godt samarbeid med både Nav, NHO og den enkelte trainee, sier Kjell-Arne Eloranta, direktør i FREJA.

– Ikke alle treffer blink med en gang, og det krever innsats fra både oss og kandidaten. Men helheten er klart positiv. Vi ser at unge vokser raskt i rollen, tar eierskap og blir dyktige, lojale medarbeidere med gode holdninger og fagkunnskap. Derfor fortsetter vi å bruke ordningen.

– Vi ønsker kandidater som virkelig vil utvikle seg og på sikt etablere seg i fast jobb – i et godt arbeidsmiljø de også selv må bidra til. Du trenger ikke mastergrad for å lykkes i denne bransjen. Pågangsmot, lærevillighet og riktige holdninger er viktigst. Samtidig er vi tydelige på at vi er i et konkurranseutsatt næringsliv, og at alle ansatte etter hvert må levere på nivå med resten av teamet.

– Traineeordningen gir oss tilgang på unge som vil inn i arbeidslivet. Vi gir dem strukturert opplæring, bransjen får faglig sterke medarbeidere, og samfunnet får flere i jobb! Det er vinn-vinn-vinn. For oss, for traineen og for samfunnet.

Et springbrett til fast jobb

Traineeløpet varer i ett år, og kombinerer praksis i bedrift med kurs og opplæring i regi av NHO Logistikk og Transport. Etter endt program er målet at deltakerne går rett over i fast stilling.

Nav bidrar med lønnsstøtte og støtte til kurs og opplæring. – Når unge som har stått utenfor arbeidslivet får en konkret mulighet til å lære et fag og bidra i en bedrift, så skjer det noe viktig, sier Ivar Hoel, i Nav Gamle Oslo.

– Vi ser gang på gang at denne typen samarbeid virker. Det gir motivasjon, mestring og faktisk jobbmulighet. For oss i Nav handler det ikke bare om å hjelpe enkeltpersoner – men også om å bidra til at næringslivet får tilgang på nye, lojale og lærevillige medarbeidere.

Stine Haarstad (24) er trainee i FREJA og hadde egentlig tenkt å bli lokfører. Men da hun hørte om traineeordningen, bestemte hun seg for å gi det en sjanse – og har ikke sett seg tilbake.

– Jeg ante ikke hva spedisjon var, men ble nysgjerrig. Nå er jeg oppriktig glad for at jeg turte å prøve. Det er aldri en kjedelig dag på jobb – det skjer alltid noe nytt.

Hun forteller om en trygg start, med god støtte og tett oppfølging fra både mentor og kollegaer.

– Jeg får rom til å lære, gjøre feil og vokse. Miljøet i FREJA er åpent og inkluderende – det er mange som vil at jeg skal lykkes, og det merkes.

Tiden i FREJA har også åpnet øynene hennes for alt bransjen har å by på.

– Jo mer jeg lærer, jo større virker hele fagfeltet. Det finnes så mange retninger å gå – og jeg føler virkelig at jeg har utrolig mange muligheter i denne bransjen.

FREJA: – En del av vårt samfunnsansvar

FREJA har vært med i ordningen siden starten og rekrutterer traineer hvert år.

– Vi har opplevd hva denne ordningen kan bidra med. Det handler om å gi en sjanse til de som ikke nødvendigvis har papirer eller erfaring, men som har vilje og interesse. Det er en god rekrutteringskilde til vår bransje, hvor vi kan utdanne de gjennom bransjens faglige utdannelsesløp i NHO Logistikk og Transport. Det er ikke bare riktig å gjøre det – det er en god og viktig rekrutteringskilde til bransjen vår, sier Eloranta.

NHO Logistikk og Transport: – Start rekruttering nå

Birgitte Landsvik, kompetanseleder i NHO Logistikk og Transport, mener det haster for flere bedrifter å tenke nytt om rekruttering.

– Spedisjon og logistikk er kritisk infrastruktur. Det er et økende behov for flinke folk og kompetanse, og vi må ta ansvar for å bygge opp neste generasjon med logistikk- og transportfolk. Traineeordningen er et konkret og effektivt verktøy for å rekruttere og kvalifisere unge – og samtidig bidra til inkludering, sier Landsvik.

Hun oppfordrer flere medlemsbedrifter til å bli med:

– Det handler om å investere i fremtiden. Ikke bare for bransjen, men for samfunnet. Når vi åpner døra for unge som har falt utenfor eller ikke kommer seg inn, får vi engasjerte ansatte som setter pris på muligheten. Det er bærekraftig, det er riktig – og det virker.

– Nå er det også riktig tidspunkt å melde interesse dersom man ønsker å ta inn trainee, legger hun til.

– Vi starter neste kull på Logistikk- og transportskolen i januar 2026. Tar man inn en trainee nå, får man en kandidat som både får praktisk erfaring og teoretisk opplæring – og som er ferdig eksaminert som speditørkandidat i 2027. Det er en fantastisk mulighet til å forme egne ansatte fra starten av.

Fakta om traineeordningen

  • Startet i 2018 gjennom samarbeid mellom NHO Logistikk og Transport og Nav
  • Mer enn 100 unge mennesker har fått fast jobb gjennom ordningen
  • Retter seg mot unge utenfor arbeidslivet
  • Varer i ett år og inkluderer støtte fra Nav til lønn og kompetanseheving
  • Opplæring i toll og spedisjon gjennom praksis og kurs

Mål: Fast ansettelse etter endt program.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: