Fremtidens terminal for utenriksferger i Oslo

Publisert

Fra høringen i Oslo rådhus knyttet til fremtidig plassering av utenriksfergene i Oslo hvor NHO Logistikk og Transport fremmet Kongshavn som det beste alternativet både med tanke på næringslivet og klima.

Color Line og NHO Logistikk og Transport deltok nylig i en høring i Oslo rådhus, der byrådet for byutvikling arrangerte storstilt høring om framtidig plassering av utenriksfergene i Oslo var tema.

Slaget står mellom Vippetangen og Kongshavn. Budskapet fra NHO Logistikk og Transport var tydelig: Kongshavn er det alternativet som best ivaretar både næringslivets behov og klimahensynet. 


Utenriksfergene (Color Line og DFDS) har daglige, helårlige ruter mellom Norge og Europa, til glede og nytte for reiselivet. Samlet frakter de cirka 120,000-130,000 containere, som er om lag halvparten av Oslo havns containervolum i 2023. I tillegg har de 1 million reisende og 75.000 private kjøretøy.

Oslo har en viktig knutepunktsfunksjon for gods til og fra hele Norge, og utenriksfergene frakter betydelig mengder, blant annet på ruten til og fra Kiel. I høringen løftet NHO LT og Color Line hvor viktig det er å sikre tilstrekkelig areal og effektive løsninger for fremtiden.  

-    Dersom containerterminalen plasseres på Vippetangen, risikerer vi å miste store volumer. Det vil føre til økt veitransport og svekke flyten i godshåndteringen, sier Trond Tønjum, konserndirektør i Color Line Cargo. 


Kongshavn gir logistikkfordeler

Kongshavn har allerede jernbanespor direkte ned til havnen og det er potensiale for å få til en godt samspill mellom sjø og bane i fremtiden. Samtidig vil det bli store plassproblemer ved Vippetangen, i tillegg til store trafikale utfordringer i nærområdet. 

-    Dette kan gi både klima- og logistikkgevinster, uttaler næringspolitisk direktør  i NHO Logistikk og Transport, Ole A. Hagen. Det vil bli store utfordringer i å sikre tilstrekkelig areal for oppstillingsplasser og avvikling av lokaltrafikken ved Vippetangen. 


Klimaperspektivet 

Sjøtransport gir lavere utslipp sammenlignet med vei, og bidrar dermed positivt til byens og nasjonens klimamål. Organisasjonene Bellona og Zero har tidligere pekt på sjøveien som et viktig bidrag i overgangen til grønn transport.

Under høringen ble Oslo Havn fremhevet av både NHO Logistikk og Transport og Color Line som et nasjonalt knutepunkt for godstransport, hvor utenriksfergene spiller en viktig rolle. Valget av terminalplassering vil påvirke både næringslivets konkurransekraft og våre felles klimamål. Det er viktig at løsningen som velges er robust, fremtidsrettet og tar høyde for den veksten som kommer.

Fra Sjø- og havnerapporten 2024

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: