Gjennomslag for tungtrafikkfelt
Nå får også E18 et etterlengtet tungtrafikkfelt – som følge av bransjens målrettede arbeid og godt samarbeid med myndighetene.
Nå får også E18 et etterlengtet tungtrafikkfelt – som følge av bransjens målrettede arbeid og godt samarbeid med myndighetene.
Det er et viktig skritt for å sikre bedre fremkommelighet, redusere utslipp og mer forutsigbare arbeidsdager for yrkessjåførene.
I fjor sommer fikk vi gjennomslag for tungtrafikkfelt på E6, nærmere bestemt strekningene Hvam–Tangerud og Taraldrud–Klemetsrud. Erfaringene så langt er svært positive: Ingen trafikkfarlige hendelser er rapportert, og tiltaket har bidratt til å avlaste den øvrige trafikken, spesielt i rushtiden.
Siden dengang har bransjen arbeidet videre for en tilsvarende løsning på vestkorridoren, hvor trafikkbelastningen har vært stor – og nå gir arbeidet resultater.
Statens vegvesen har besluttet å skilte om kollektivfeltet fra Asker til Holmen til et kombinert felt for buss og tungtransport.
– Dette er et viktig tiltak for å bedre fremkommeligheten og sikre mer effektive leveranser, sier Tom Christensen, styreleder i NHO Logistikk og Transport Region Øst. Vi har hatt en god og tett dialog med Statens vegvesen og Norges Lastebileier-forbund under hele denne prosessen. Når vi spiller hverandre gode på tvers av organisasjoner, skjer det ting. Dette er et tiltak vi mener også bør vurderes ved innfartsårene til andre større byer i Norge, sier Christensen.
Trafikktall viser at kollektivfeltene på E18 har betydelig ledig kapasitet. Ved å åpne dem også for tungtransport, utnyttes veiinfrastrukturen bedre – til fordel for både næringsliv og miljø. Køer koster samfunnet dyrt, både i form av utslipp, slitasje, ulykkesrisiko og tapt arbeidstid. For yrkessjåførene betyr forsinkelser ikke bare frustrasjon, men også utfordringer med å rekke videre transportledd, holde tidsskjemaer og overholde kjøre- og hviletider.
Tungtrafikkfelt er derfor både et HMS-tiltak, et klimatiltak og et viktig grep for å sikre leveringssikkerheten i en sårbar og tidssensitiv bransje. Det er dessuten relevant sett i lys av kommende anleggsarbeider og begrenset kapasitet på Ring 1 i Oslo.
Strekningen fra Asker til Holmen skiltes nå om fra kollektivfelt til kombinert felt for buss og tungbil. Fartsgrensen blir 80 km/t, og i morgenrushet (kl. 06–10 på hverdager) reduseres den til 60 km/t for å tilpasse seg trafikksituasjonen.
Arbeidet med skilting starter denne uken, og de nye reglene vil tre i kraft straks skiltene er på plass. Monteringen foregår som nattarbeid, og forventes å være ferdig tidlig i juli – med minimale trafikale konsekvenser.
Vi oppfordrer alle våre medlemmer og yrkessjåfører til å utvise aktsomhet i trafikken, og vise ekstra hensyn i overgangene inn og ut av de nyopprettede tungtrafikkfeltene. God samhandling mellom trafikantgruppene er avgjørende for at tiltaket skal fungere etter hensikten og bidra til økt trafikksikkerhet og bedre flyt for alle.