Vegdirektoratets Regelavdeling deltok også i møtet.
45 fots containere er utbredt i Europa og brukes i stor grad i kombinert transport – særlig sjøfrakt mellom europeiske havner og Norge. De muliggjør effektiv lasting og lossing uten omlasting, og benyttes typisk i dør-til-dør-leveranser med tog, skip og lastebil som ledd i én transportkjede.
Dagens regelverk tillater kun kjøring med 45 fots container mellom nærmeste egnede jernbanestasjon, eller laste- og lossehavn og bestemmelsessted, og ved transport av tom 45-fots container mellom bestemmelsessted og lagringsplass.
Styreleder i ColliCare og Managing Director Distribution Norway i ColliCare, Tom Erik Hauger redegjorde i møtet for at 45 fots containere benyttes i dag, men med betydelige praktiske begrensninger. EU åpnet i 2006 for at medlemsland kan tillate innenlands transport med 45 fots containere. Norge har ikke fullt innført dette i regelverket. I Norge er det kun adgang til å utføre transport med 45 fots containere som del av en internasjonal transport, basert på en midlertidig dispensasjon fra gjeldende regelverk fra 2011.
Dagens regelverk medfører mye unødvendig tomkjøring, og ineffektiv bruk av containere som igjen bidrar til unødvendig belastning på veinettet. En konsekvens blir at mer drivstoff forbrukes unødvendig, og det er miljømessig ugunstig – med unødig utslipp av CO2 ved tomkjøring som en konsekvens. En oppmykning av dagens regelverk som reduserer tomkjøringen kan bidra til at man kan flytte mer gods fra vei til sjø og bane.
Thor Chr. Hansteen fra NHO Logistikk og Transport synes det er veldig positivt at politisk ledelse i Samferdelsdepartementet stiller opp for vår bransje, og er lydhøre overfor innspill av denne typen.
Det ble i denne sammenhengen vist til at NHO Logistikk og Transport har veldig gode erfaringer med samarbeidet med Statssekretær Tom Kalsås, og vi ser frem til det videre arbeid med problemstillingen knyttet til bruk av 45 fots containere.