HMS-kort: påbudt i varebilbransjen fra 1. januar 2026

Publisert

Fra 1. januar 2026 innføres et nytt krav i varebilbransjen: Alle som frakter andres varer med varebil, må ha gyldig og synlig HMS-kort når de utfører oppdrag.

Myndighetene understreker at bransjen må starte forberedelsene, ettersom ordningen både krever registrering, dokumentasjon og bestilling av kort før ikrafttredelsen.
Fra 1. desember kan virksomheter i varebilbransjen bestille HMS-kort til sine ansatte.


Transport av andres varer

Kravet gjelder sjåfører og medhjelpere som utfører transport for andre med varebil under 3,5 tonn (4,25 tonn for elektriske varebiler). Både ansatte og selvstendige enkeltpersonforetak omfattes.
HMS-kortet skal dokumentere virksomhetstilknytning, og ved kontroller skal det kunne fremvises umiddelbart. For bedriftene betyr dette at både organisering og internkontroll må på plass før nyttår.


Arbeidsgiver har bestillings-ansvar

Virksomheter kan bestille HMS-kort gjennom godkjent kortutsteder. Bestillingen forutsetter at foretaket er registrert i Enhetsregisteret og at nødvendige opplysninger om ansatte er innrapportert.
Det er arbeidsgivers ansvar å bestille kort, sørge for at de leveres ut til riktig person og at kortene er synlige på arbeidsplassen eller under transportoppdrag.


En del av en mer helhetlig bransjeregulering

Bakgrunnen for innføringen av HMS-kortet er et vedvarende behov for større seriøsitet i varebilbransjen. Myndighetene peker på at sektoren har mange små aktører, hyppige utskiftninger og til dels uklare arbeidstilknytninger, noe som har gjort det vanskelig å føre effektivt tilsyn. HMS-kortet skal gjøre det enklere å identifisere hvem som faktisk utfører transportarbeidet, og bidra til å bekjempe useriøse aktører og arbeidslivskriminalitet. Ordningen innføres som en del av et bredere grep for å regulere bransjen mer helhetlig – sammen med minstelønn for varebilsjåfører og det nye nasjonale varebilløyvet som også trer i kraft i 2026.

Støtter ryddigere forhold

NHO Logistikk og Transport har i tidligere høringssvar og rapportgjennomganger uttrykt støtte til målet bak HMS-kortet, og mener at tiltaket kan bidra til ryddigere forhold og bedre oversikt i en utfordrende del av transportnæringen.
Samtidig har organisasjonen påpekt at ordningen i praksis kan bli krevende, særlig for små virksomheter. De har tidligere advart om at administrasjonsbyrden kan bli betydelig, og at Arbeidstilsynet må sikre tilstrekkelig tilsynskapasitet dersom effekten skal bli som ønsket.
NHO Logistikk og Transport har også løftet fram at transportkjøpere må påregne et større ansvar for å kontrollere sine leverandører – noe som kan kreve nye rutiner og oppfølgingssystemer.


Nyttig informasjon - hvor kan man bestille HMS-kort 

altinn.no finnes mer informasjon om hvem kravet gjelder for, hvem som kan bestille, hvor kortet bestilles og hva som må være på plass for å kvalifisere til å få kort utstedt.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: