Besøket ga innsikt i hvor viktig effektivitet er – både når det gjelder å få last raskt ut og ny last inn, og i hvordan skipet forberedes for å ta imot nye passasjerer.
I 2024 fraktet Color Line enheter tilsvarende 340 000 TEU og hadde 2 500 havneanløp i Norge.
Anders Gautestad Jakobsen, Thor Chr. Hansteen og Maria Lisiecka fikk anledning til å besøke terminalen samt gå om bord på Color Line Fantasy for selv å oppleve hvordan operasjonene gjennomføres i praksis.
Et konkret eksempel på den logistiske kompleksiteten er håndteringen av tekstiler: en hel container med brukte laken tas ut av skipet, mens en ny container med rene laken kjøres om bord for neste runde passasjerer.
I tillegg fikk trekløveret en grundig innføring i hvordan Color Line tilpasser seg både europeiske og internasjonale regelverk - som ikke alltid fullt ut er harmoniserte. Regelverkene gjelder blant annet kvotehandelssystemet (ETS), drivstoffkrav (FuelEU Maritime), og utslippsstandarder, blant annet IMOs foventede kvotesystem som skal tre i kraft fra 2028. Regelverkene er tiltak for å nå målet om nullutslipp innen 2050.
Som norskregistrert rederi med norske ansatte følger Color Line allerede de nye kravene til allmenngjøring av norsk lønn i norsk farvann. Se informasjon om regelverket fra regjeringen her.