Må få tilgang til kollektivfeltet

Publisert

En samlet bransje tar til orde for vil ha bedre fremkommelighet for nyttetransporten. Fra venstre: leder i NLFs fylkesstyre Oslo/Akershus, Nicolai Jakhelln, næringspolitisk direktør i NHO LT, Ole A. Hagen og Regionsjef region 1 NLF, J. Kristian Bjerke. Foto: Silje Vhile Braaten/NHO Logistikk og Transport

Bransjen ber nå om rettferdige vilkår for tungtransporten.

NHO Logistikk og Transport og Norges Lastebileier-forbund krever at all godstransport, ikke kun nullutslipp, får adgang for å sikre fremkommelighet, effektiv vareflyt og forutsigbar klimaomstilling.

– Godstransporten er samfunnskritisk. Ny Oslopakke-3 innebærer en takstøkning i bomsnittene fra 1. januar på hele 70 prosent for tungtransporten i rush, og de samlede kostnadene for varetransporten vil øke med i størrelsesorden én milliard kroner i året. Da må vi tilrettelegge for effektiv transport og lavere køkostnader, sier Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport. 

Han peker på at tilgang til kollektivfeltet er avgjørende for å sikre vareforsyning til Oslo og omegn, samt de andre større byene, samtidig er han fullt klar over atnæringen står midt i en stor klimaomstilling.

– Det foreslås å gi nullutslippskjøretøy tilgang til kollektivfeltene som et virkemiddel for å nå nullutslippsmålene. Skal bransjen investere i elektriske lastebiler og nullutslippskjøretøy, må vi kunne forvente forutsigbare rammer først. Vi trenger langvarige støtteordninger fra Enova, ladeinfrastruktur på plass samt enighet hos myndighetene i forhold til hvilke grønne løsninger vi skal investere i.  Inntil dette er på plass, vil ikke bransjen bli utslippsfri. Praktiske tiltak som adgang til kollektivfeltet vil bøte på den enorme regningen som sendes bransjen fra nyttår, fortsetter Hagen. 


J.Kristian Bjerke, regionsjef Oslo/Akershus & Østfold i Norges Lastebileier-forbund, understreker betydningen av lik behandling for alle kjøretøyklasser: 
– Regjeringens forslag om kollektivfelt bør ikke gjøre det vanskeligere for lastebiler å utføre samfunnsoppdraget sitt. Dette handler om å sikre varestrømmen til hele Østlandet, samtidig som vi bidrar til nullutslippsmålene. Vi ønsker å investere grønt, men trenger både økonomisk støtte og fremkommelighet i trafikken, sier Bjerke.

 
Kontakt: 
  • Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør, NHO Logistikk og Transport
    Telefon:41328087 | olea.hagen@nholt.no
  • J.Kristian Bjerke, regionsjef Oslo/Akershus & Østfold, Norges Lastebileierforbund
    Telefon: 90189444 | jbk@lastebil.no

Om saken

  • Regjeringen har sendt forslag på høring om hvilke kjøretøy som kan bruke kollektivfeltet (busser, elbiler/biler, varebiler og lastebiler).
  • Oslopakke 3 innebærer en takstøkning på 70 % for tungtransporten i rushtrafikk. Samlede ekstrakostnader for næringslivet er beregnet til om lag 1 milliard kroner per år. 

Om NHO LT og NLF

  • NHO Logistikk og Transport og Norges Lastebileierforbund representerer den norske transport- og logistikkbransjen, med tusenvis av bedrifter som daglig sikrer vareforsyning og effektiv godstransport i hele landet.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: