Norge slutter seg til EUs nye transportregelverk

Publisert

Fra 24. oktober 2025 ble Norge en del av EUs regelverk for det transeuropeiske transportnettverket – TEN-T. Da ble regelverket tatt inn i EØS-avtalen, noe som gjør at Norge deltar i ordningen på lik linje med EU-landene.

Formålet med TEN-T er å utvikle et trygt, effektivt og miljøvennlig transportsystem som binder Europa tettere sammen og reduserer utslippene fra transportsektoren.

– Utvikling av sømløse forbindelser er viktig både for Norge og Europa. Målene i TEN-T passer godt sammen med Nasjonal transportplan 2025–2036, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i pressemeldngen som gikk ut fra departementet den 24. oktober i år.

Et grønnere og mer robust transportnett

EU vedtok det nye TEN-T-regelverket sommeren 2024. Det stiller strengere krav til miljø, sikkerhet og kvalitet enn tidligere.


Blant kravene er:

  • Godstog i TEN-T-korridorene skal kunne være opptil 740 meter lange.
  • Det skal finnes hvileplasser hver 100. kilometer langs veiene.
  • All infrastruktur skal legge til rette for lading og nullutslippsdrivstoff.
  • Nettverket skal være trygt, godt vedlikeholdt og robust.
TEN-T i Norge

I Norge gjelder TEN-T hovedsakelig for strekkene fra svenskegrensen (Magnor/Ørje/Kornsjø/Svinesund) til Oslo og fra Riksgränsen til Narvik (del av Scandinavian–Mediterranean-korridoren).

Standardene for dette kjernenettverket skal være oppfylt innen 2030/2031, mens det utvidede nettverket har 2050 som frist.


Det pågår fortsatt dialog mellom Norge og EU om justeringer av de norske TEN-T-kartene.

Les mer (regjeringen.no)

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: