NVIT: Nye opplysningskrav for varer i transitt

Publisert

Nye opplysningskrav fra EU skaper utfordringer for varer som fraktes mellom Sør-Norge og Nord-Norge via Sverige og Finland.

Vår bransje og næringslivet i stort må imidlertid være forberedt på at det vil komme krav til å gi opplysninger på varelinjenivå med 6-sifret varenummer for denne typen transport. 

Bakgrunn 

Grunnet geografiske forhold og dårlig veistandard på norske side går en betydelig mengde av godstransporten mellom Sør-Norge og Nord-Norge via Sverige eller Finland. Transporten går både på vei og bane. Når varene fraktes gjennom EUs tollområde underlegges de en transitteringsprosedyre med krav til å gi elektroniske opplysninger. EU har fra 2025 skjerpet opplysningskravene, noe som blant annet innebærer at den enkelte varetype skal angis på varelinjenivå med krav til klassifisering med 6-sifret varenummer. 

Verken vareeiere eller transport- og logistikkbransjen er i dag rigget for en slik informasjonsangivelse. Opplysninger på dette detaljeringsnivået er velkjent ved grensekryssende vareførsel, men benyttes ikke ved innenlands godsbefordring. På bakgrunn av at opplysningskravene per i dag ikke er mulige å oppfylle, fikk norske myndigheter i desember 2024 gjennomslag i EU for en utsettelse av de nye kravene. Utsettelsen kom i stand etter betydelig påtrykk fra NHO Logistikk og Transport med bistand fra sentrale medlemsbedrifter.

Veien videre

Utsettelsen av de nye opplysningskravene er foreløpig tidsubestemt. Signalene fra EU er imidlertid at Norge må oppfylle kravene innen rimelig tid. Norske tollmyndigheter har igangsatt et arbeid opp mot næringslivet for å klarlegge nødvendig omstillingstid. NHO Logistikk og Transport representerer sammen med Virke næringslivet i denne prosessen. 

Konsekvensene av at opplysningskravene innføres før næringslivet er i stand til å oppfylle dem vil være at en betydelig mengde gods flyttes fra jernbane eller vei i Sverige og Finland og over på norske veier. Dette vil få betydelige konsekvenser både økonomisk, miljømessig og for forsyningssikkerheten i Nord-Norge. 

NHO Logistikkk og Transport har igangsatt et arbeid for å belyse konsekvensene og kartlegge nødvendig omstillingstid. Det er for eksempel på det rene at helt ensartet gods vil være håndterbart på relativt kort sikt, mens for eksempel samlastet stykkgods vil være svært krevende og kreve lenger omstillingstid. 

NHO Logistikk og Transport oppfordrer alle som er involvert i NVIT-trafikk om å forberede seg på betydelige endringer. Vi legger til grunn at endringene vil kreve betydelig omstilling både hos vår bransje og hos våre kunder vareeierne. 

 

Vi prioriterer saken høyt og vil holde tett kontakt med myndighetene for å sikre håndterbare løsninger. 

 

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: