Transportører kan ikke være TEMU-politi

Publisert

Adm. direktør Are Kjensli og jurist Anders Gautestad Jakobsen understreker at aktørene i transport- og logistikkbransjen verken har hjemmelsgrunnlag eller kompetanse til å drive kontrollvirksomhet på vegne av myndighetene. Foto: Silje Vhile Braaten/NHO Logistikk og Transport

Regjeringen varsler strengere kontroll med helse- og miljøfarlige varer som importeres fra netthandelsselskaper som Temu, Shein, Alibaba og Wish. Å legge nye plikter på distributørene diskuteres som en av løsningene.

NHO Logistikk og Transport støtter bedre kontroll med innførsel av potensielt samfunnsskadelige varer til Norge, men understreker at aktørene i transport- og logistikkbransjen verken har hjemmelsgrunnlag eller kompetanse til å drive kontrollvirksomhet på vegne av myndighetene.

Et større ansvar for transportører og distributører av denne typen varer var tema i et møte klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen og barne- og familieminister Lene Vågslid holdt med sentrale aktører i transport- og logistikkbransjen 26. mai. Saken har vært omtalt i flere medier, blant annet E24.no .

Bakgrunnen for møtet var blant annet undersøkelser som viser at 7 av 10 produkter fra de mest populære netthandelsplattformene inneholder farlige stoffer. Regjeringen ønsker risikoen ved innførsel av slike varer til livs og ønsker å sette i verk tiltak, som blant annet kan omfatte nye plikter for virksomhetene som distribuerer varene.


Blant tiltakene som kan være aktuelle nevner klimaministeren flere kontroller av varene og oppsigelse av distribusjonsavtaler med netthandelsselskaper som ikke oppfyller norske produktkrav.

NHO Logistikk og Transport presiserer at aktørene i transport- og logistikkbransjen ikke har hjemmelsgrunnlag verken i lov eller avtaleverk til å åpne kundenes forsendelser for å kontrollere at en vare oppfyller produktkrav. Slik kontroll må foretas av Tolletaten eller politiet.

Vi stiller også spørsmål ved om løsningen på problemet er at transport- og logistikkbransjen skal nekte å frakte varer på vegne av netthandelsselskaper med lav etterlevelse av produktkrav. Slik vi ser det må et så vidt inngripende tiltak følge av offentligrettslig regulering – ikke av at transport- og logistikkbransjen skal ta et særlig ansvar på egenhånd.


NHO Logistikk og Transport vil følge med på denne tematikken i tiden som kommer.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: