Tallene som viser veien til fremtidens arbeidsplasser

Publisert

Når NAVs statistikksjef Ulf Andersen går på scenen under Transport & Logistikk den 27. oktober, er det med et tydelig budskap: Vi har nok folk i Norge – men vi må gjøre dem om til arbeidskraft.

Andersen peker på tre hovedutfordringer som avgjør om vi lykkes med å møte fremtidens behov:

  • Sykefraværet – dobbelt så høyt som i sammenlignbare land, og en direkte trussel mot tilgjengelig arbeidskraft både nå og på lang sikt.

  • Utenforskapet – i dag står 1 av 5 i yrkesaktiv alder utenfor arbeidslivet. Å inkludere bare 10 prosent flere kan gi 70.000 nye arbeidstakere.

  • Tidlig avgang fra arbeidslivet – nordmenn går i snitt ut av arbeidslivet når de er 66 år. Bare ett ekstra år i jobb vil gi en enorm gevinst i arbeidskraft.

Bakgrunnen er et Norge i endring, der eldrebølgen vil skape press på både helsevesenet og andre næringer som kjemper om den samme arbeidskraften.

– Kampen om fremtidens arbeidskraft har så vidt begynt, og det er en universell utfordring – enten du jobber i transport, industri eller helse, sier Andersen.

Ulf Andersen er kjent som en av NAVs mest scenevante formidlere – en som evner å gjøre tall levende og vise hvordan de peker rett inn i hverdagen til både virksomheter og arbeidstakere. På Transport & Logistikk 2025 deler han sine analyser av hvordan vi kan vinne kampen om fremtidens arbeidsplasser.

En samtale om muligheter, omdømme og veien videre

Etter innlegget møter Andersen Kirsten Steenberg i DSV, som leder en samtale med Nina Christin Yttervik, konserndirektør for mennesker og organisasjon i Posten Bring, og Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport.

Her løftes diskusjonen fra tall til praksis: Hvordan kan virksomheter faktisk jobbe for å få ned sykefraværet, inkludere flere fra utenforskapet og få ansatte til å stå lenger i arbeidslivet? Hva kreves av arbeidsgivere for å gjøre stillinger mer tilgjengelige – og hvordan kan vi utvikle en tydeligere seniorpolitikk?

Samtalen vil også ta opp et avgjørende spørsmål for hele bransjen, nemlig omdømmet. For å vinne kampen om fremtidens arbeidskraft holder det ikke bare å ha stillinger ledige, man må være en attraktiv arbeidsgiver som folk ønsker å jobbe hos. Hagen vil dele erfaringer fra omdømmekampanjen som NHO Logistikk og Transport har gjennomført, og diskutere hva det vil si å være en attraktiv i dagens arbeidsmarked. 

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: