Et løft til Samferdselsministeren

Publisert

Linn Bjørgan, direktør for stykkgods og pakker i PostNord sammen med Herman Høyskel, administrerende direktør Hevold Group på scenen under lanseringen av Samferdselsløftet den 19. september.

Samferdselsløftet ble i går, 19. september, lansert på NHO-huset. NHO-fellesskapet, både regioner og landsforeninger, har sammen  kommet frem til et forslag til prioriteringer innen infrastruktur, vedlikehold, det grønne skiftet, forskning og utvikling. Adm. direktør i NHO Ole-Erik Almlid og Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var tilstede under lanseringen sammen med både næring og politikere.

– Samferdselspolitikk er næringspolitikk, sier administrerende direktør, Ole Erik Almlid. Vi må sikre verdien av god og bærekraftig mobilitet, bidra til jobbskapning og næringsutvikling og realisere ambisjonene innenfor krevende økonomiske rammer, sier administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård takket for rapporten, Samferdselsløftet, og understreket i sitt innlegg at Regjeringen har store ambisjoner om å levere.

Både Almlid og Nygård var enige om at det er ambisiøse mål for samferdselspolitikken, og at vi må ta tøffere prioriteringer: mer effektiv planlegging, bygging, drift og vedlikehold. Vi må ha økt fokus på grønn transport, inkludert havnenes rolle i transportsystemet og øke fokuset på næringsveier.

Samferdelsminister+Ole Erik - klippet.jpg
Nygård får overrakt et eksemplan av Samferdselsløftet av NHOs administrerende direktør Ole Erik Almlid

 

NHO LTs medlemsbedrifter PostNord og Herold Group sentrale under lanseringen

Herman Høyskel, administrerende direktør Hevold Group og direktør for Pakker og Stykkgods, Linn Bjørgan i PostNord delte scene med Anders Geirsta, konserndirektør anlegg i Skanska og programleder Tommy Skjærvold, avdelingsdirektør myndighetskontakt NHO.
- Vi må snakke mer om sjø og og havn, poengterte Høyskel. Bjørgan understreket at det er store utfordringer for bransjen når infrastrukturen er nede. Med stengt Dovrebane blir både Raumabanen og Nordlandsbanen rammet, og bedrifter og forbrukere får en dag lenger leveringstid enn normalt.

Klima og miljø – vi må ta mer risiko og samarbeide

Leder for Grønt landtransportprogram (GLP) Ingelin Noresjø trekker frem tre viktige punkter som skal være løsningen på et mer klimavennlig transportsystem; infrastruktur, offentlig innkjøp som krever grønne løsninger og forutsigbare incentiver som skal gjøre det lønnsomt å velge grønt. Hun har også klare utfordringer til hele verdikjeden: Noresjø ønsker at bedriftene er mer villige til å ta risiko og samarbeide.
- Det er viktig at man skaper en delingskultur. Vi kommer ikke til å klare dette alene, vi er avhengige av hverandre, sier Noresjø.

Noresjø - til art..jpg
Noresjø på scenen sammen med vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør for samfunn og utvikling Finn Aasmund Hobbesland

 

Mobilitet 2040 i fokus – mer satsing på teknologi og innovasjon

Både Almlid og Nygård understreket behovet for økt satsing på innovasjon og utvikling av teknologi for å få mer igjen for pengene. Dette ble også et tema under den politiske debatten med deltakere fra transportkomiteen, ledet av Erling Sande (Sp).
Avslutningsvis holdt viseadministrerende direktør i NHO Anniken Hauglie, en tale som understreket medlemmenes behov for samferdselsøsninger i by og bygd. - Vi må samarbeide mer, man må bruke innovasjonskraften for at vi skal kunne få mer samferdsel for pengene, avsluttet Hauglie.

 

Full sal under lanseringen i går.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: