Miljøstøtteordning for gods på bane
– Miljøstøtteordningen for gods på bane videreføres, men bransjen trenger forutsigbarhet og langsiktige kompensasjonsordninger, fortsetter Hagen.
Innovasjon og digitalisering
Innsatsen for innovasjon og digitalisering er et viktig steg, men bevilgningene er fortsatt begrensede. Pilot-T-ordningen bidrar til å utvikle og teste nye teknologier for et mer effektivt, miljøvennlig og sikkert transportsystem, men det trengs betydelig mer midler.
Fylkesveier
Manglende satsing på fylkesveiene skaper bekymring, da de utgjør en viktig del av transportinfrastrukturen for næringslivet. Manglende prioriteringer kan føre til både økte kostnader og en mindre effektiv godstransport.
Avgiftsnivå
Budsjettforslaget legger opp til en betydelig økning i avgiftsnivået, med bompenger på 21,2 milliarder kroner og en gradvis økning i CO2-avgiftene på diesel og bensin frem mot 2035. Samtidig fremstår den offentlige satsingen på grønne investeringer i transportsektoren som begrenset. Dette innebærer at næringslivet møter økte kostnader uten tilstrekkelige forutsetninger for å investere i utslippsfrie løsninger.
– Det er vanskelig å støtte en videre opptrapping av CO2-avgiften dersom ikke regjeringen samtidig presenterer en tydelig plan og konkrete mål for klimatiltak. Næringslivet trenger forutsigbarhet og langsiktige virkemidler for å kunne investere i utslippsfrie løsninger, sier Derya Cinar Inan, næringspolitisk rådgiver.
NHO Logistikk og Transport mener at en helhetlig tilnærming, der økonomiske virkemidler og prioriteringer av grønn omstilling sees i sammenheng, vil styrke både effektiviteten og klimaambisjonene i sektoren.