Fra venstre: Derya Cinar Inan (NHO LT), Martina Engen (DFDS Logistics), Ole Andreas Hagen (NHO LT), Tore Lundestad (Borg havn), Trond Tønjum (Color Line), Anne Kristine Berg (Kuehne + Nagel), Arne Fosen (Drammen havn), Dag Øyvind Lygre (Greenport Services).
– Nærsjøfart-strategien er avgjørende for å løfte sjø- og havnebransjen, og for å stimulere overgangen fra vei til sjø, sier Tore Lundestad, havnedirektør i Borg Havn og styreleder i sjø- og havnestyret i NHO LT.
NHO Logistikk og Transport presenterer en ny retning for sjøtransporten med «Strategi for nærsjøfarten – veien til verdi». Alle seks styremedlemmer i NHO LT Sjø og havn stiller seg bak seks konkrete mål og fire milepæler frem mot 2035, med ambisjon om å gjøre sjøtransport til en mer effektiv, robust og klimavennlig del av Norges transportinfrastruktur.
Styreleder i NHO LT Sjø og havn, Tore Lundestad.
– Nærsjøfart-strategien er avgjørende for å løfte sjø- og havnebransjen, og for å stimulere overgangen fra vei til sjø. Vi ser frem til å levere strategien til regjeringen og ser frem til det videre arbeidet, sier Tore Lundestad, havnedirektør i Borg Havn og styreleder i sjø- og havnestyret i NHO LT.
Strategien ble første gang presentert under Arendalsuka i sommer, der både overskrifter og hovedmål ble lagt frem for bransjen. Responsen har vært tydelig: – Vi har allerede mottatt mange henvendelser fra aktører som ønsker tilgang til det endelige dokumentet. Det er oppmuntrende å se at tematikken engasjerer, og ikke minst at bransjen ønsker å ta ansvar og bidra, sier Derya Inan, næringspolitisk rådgiver i NHO Logistikk og Transport og leder for sjø- og havnesatsingen.
Strategien som et notat til politikerne i den nye stortingsperioden. Målet er å bidra til en transportpolitikk som fremmer grønn, integrert og kapasitetsoptimalisert sjøtransport i Norge og Norden frem mot 2035.
– Norges transportpolitikk har over tid vært dominert av vei og jernbane. Det mangler en helhetlig og forpliktende strategi for å sikre vekst i sjøtransporten, avslutter næringspolitisk direktør Ole A. Hagen.
NHO LT Sjø og havn etterlyser tydeligere handling fra regjeringen, med konkrete ambisjoner:
Minst 10 % økning i godsvolum transportert med sjø innen 2035
Halvering av klimagassutslipp fra transport innen 2030
Landstrøm i de 20 største offentlige havner innen 2027
Sømløs digital integrasjon mellom sjø, bane og vei innen 2032
Etablering av minst fire faste nærsjøruter innen 2030
Økt andel av offentlige transportkjøp som prioriterer lavutslipp og sjøtransport