Ny strategi for nærsjøfarten

Publisert

Fra venstre: Derya Cinar Inan (NHO LT), Martina Engen (DFDS Logistics), Ole Andreas Hagen (NHO LT), Tore Lundestad (Borg havn), Trond Tønjum (Color Line), Anne Kristine Berg (Kuehne + Nagel), Arne Fosen (Drammen havn), Dag Øyvind Lygre (Greenport Services).

– Nærsjøfart-strategien er avgjørende for å løfte sjø- og havnebransjen, og for å stimulere overgangen fra vei til sjø, sier Tore Lundestad, havnedirektør i Borg Havn og styreleder i sjø- og havnestyret i NHO LT.

NHO Logistikk og Transport presenterer en ny retning for sjøtransporten med «Strategi for nærsjøfarten – veien til verdi». Alle seks styremedlemmer i NHO LT Sjø og havn stiller seg bak seks konkrete mål og fire milepæler frem mot 2035, med ambisjon om å gjøre sjøtransport til en mer effektiv, robust og klimavennlig del av Norges transportinfrastruktur.

Styreleder i NHO LT Sjø og havn, Tore Lundestad.

– Nærsjøfart-strategien er avgjørende for å løfte sjø- og havnebransjen, og for å stimulere overgangen fra vei til sjø. Vi ser frem til å levere strategien til regjeringen og ser frem til det videre arbeidet, sier Tore Lundestad, havnedirektør i Borg Havn og styreleder i sjø- og havnestyret i NHO LT.

Strategien ble første gang presentert under Arendalsuka i sommer, der både overskrifter og hovedmål ble lagt frem for bransjen. Responsen har vært tydelig:
– Vi har allerede mottatt mange henvendelser fra aktører som ønsker tilgang til det endelige dokumentet. Det er oppmuntrende å se at tematikken engasjerer, og ikke minst at bransjen ønsker å ta ansvar og bidra, sier Derya Inan, næringspolitisk rådgiver i NHO Logistikk og Transport og leder for sjø- og havnesatsingen.

Strategien som et notat til politikerne i den nye stortingsperioden. Målet er å bidra til en transportpolitikk som fremmer grønn, integrert og kapasitetsoptimalisert sjøtransport i Norge og Norden frem mot 2035. 

– Norges transportpolitikk har over tid vært dominert av vei og jernbane. Det mangler en helhetlig og forpliktende strategi for å sikre vekst i sjøtransporten, avslutter næringspolitisk direktør Ole A. Hagen.


NHO LT Sjø og havn etterlyser tydeligere handling fra regjeringen, med konkrete ambisjoner:

  • Minst 10 % økning i godsvolum transportert med sjø innen 2035
  • Halvering av klimagassutslipp fra transport innen 2030
  • Landstrøm i de 20 største offentlige havner innen 2027
  • Sømløs digital integrasjon mellom sjø, bane og vei innen 2032
  • Etablering av minst fire faste nærsjøruter innen 2030
  • Økt andel av offentlige transportkjøp som prioriterer lavutslipp og sjøtransport

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: