Fra venstre: Thor Chr. Hansteen (NHO LT) sammen med representanter fra Wolt, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet. Moderator er Kristin Alsos (FAFO). Foto: Skjermdump fra fafo.no/youtube.com
På FAFOs seminar den 29. august ble to helt ferske rapporter lansert. Advokat Thor Chr. Hansteen deltok i panelsamtalen.
Forskningsstiftelsen FAFO arrangerte fredag 29. august et seminar hvor to rapporter om henholdsvis digitalt plattformarbeid og om varebilmarkedet i Norge ble lansert. Rapportene er utarbeidet på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet, og gir begge et bilde av hva som er status innenfor de to områdene.
Under presentasjonen av rapportene i FAFOs lokaler deltok foruten statsråd Tonje Brenna, NHO Logistikk og Transports advokat Thor Chr. Hansteen, representanter for YTF og Fellesforbundet, daglig leder i Wolt, samt flere av FAFOs forskere som har jobbet med rapportene.
I paneldebatt under presentasjonen ble det vist til at myndighetene har iverksatt tiltak for å sikre ryddige forhold i disse delene av arbeidslivet. På spørsmål om hvordan partene vurderer tiltakene ga NHO Logistikk og Transport (NHO LT) blant annet uttrykk for følgende:
Innføring av løyve for varebil har vi vært positive til, og har tro på at det kan bidra til økt seriøsitet og bedre oversikt over aktørene.
HMS-kort for varebil som snart innføres har også NHO LT stilt seg positive til, men vi har tatt en del forbehold om den praktiske gjennomføringen – for vi er i tvil om tiltaket vil fungere i praksis slik det nå legges opp til.
Planer om å innføre kjøre- og hviletid for varebilsektoren har NHO LT vært positive til.
Når det gjelder allmenngjøring av lønn for varebilsektoren, så er dette et tiltak som etter NHO LTs syn ikke treffes som planlagt. Det er usikkert om «de useriøse» vil etterleve kravet om minstelønn.
NHO LT påpekte også at Arbeidstilsynets tilsynspraksis bør endres, fordi det er en utfordring at det er mye lettere for Arbeidstilsynet å føre tilsyn og kontroll med større, stasjonære, og seriøse bedrifter, enn det er å følge opp de små bedriftene som mistenkes for å være useriøse.
Også statsråd Tonje Brenna var tilstede.
I forhold til reglene som nå har kommet inn i arbeidsmiljøloven §1-8 om at det skal legges til grunn at det foreligger et arbeidstakerforhold med mindre oppdragsgiver gjør det overveiende sannsynlig at det foreligger et selvstendig oppdragsforhold, ble det vist til at noen av de store aktørene innen distribusjon har redusert antall enkeltpersonforetak som de inngår avtaler med. Noen firmaer har ansatt egne sjåfører. NHO Logistikk og Transport orienterte om at foreningens medlemmer rådes til å inngå transportavtaler med firmaer som er registrerte som AS – for da er sjåførene ansatte i et AS. Fra Wolts side ble det minnet om at det er mange arbeidstakere som ønsker å være sin egen sjef, arbeide til tider som passer dem og drive et enkeltpersonforetak.
På spørsmål om hva som kan gjøres for å sikre at kriminelle gjenger ikke infiltrerer varebil bransjen, ble det vist til at det trengs sterkere fokus på kjøp av transporttjenester – og transportkjøperens ansvar. For varebilsektoren gjelder nå den såkalte påseplikten. NHO Logistikk og Transport viste også til at PostenBring og PostNord har inngått samarbeidsavtaler med Skatteetaten som gir bedriftene bedre mulighet til å føre kontroll med underleverandører.
Problemer knyttet til lav organisasjonsgrad blant godssjåfører var tema. NHO Logistikk og Transport viste til at det er veldig lav organisasjonsgrad i varebilsektoren – og godstransportsektoren for øvrig. Med allmenngjøring har mye av insitamentet til å organisere seg blitt borte fordi tarifflønnen gjelder som lovfestet minstelønn uavhengig av om man er organisert. Det er også vel kjent at det er kulturelle utfordringer, samt at fremmedkulturelle arbeidstakere ofte er mer skeptiske til fagforeninger enn norske arbeidstakere.
Når det gjelder digitalt plattformarbeid, konkluderte FAFO med at dette foreløpig har begrenset omfang i Norge, med ca. 70 registrert plattformer i Norge. Utenlandske digitale plattformer som tilbyr tjenester, var ikke vurdert i undersøkelsene.
Digitale plattformer som formidler arbeid / oppdrag synes å være delt inn i tre hovedgrupper:
Levering av mat og persontransport
Tjenester rettet mot private hjem
Kunnskapsintensive tjenester
FAFOs vurdering er at digitalt plattformarbeid ikke utgjør noen stor del av det norske arbeidsmarkedet, og de mener at det ikke utfordrer «den norske modellen».
Begge rapportene gir en grundig gjennomgang av hva som er nåsituasjonen innenfor digitalt plattformarbeid i Norge, og innen varebilsektoren i Norge. Status på tilsvarende områder i andre land, og fremtidsutsikter er relevante temaer som sannsynligvis også blir aktuelt å vurdere for å få en helhetlig og realistisk vurdering av hvilke utfordringer og muligheter man står overfor.
Se hele seminaret digitalt
På FAFO sine nettsider finnes mer informasjon om seminaret og programmet i sin helhet. Det er også tilgjengelig opptak fra seminaret.