Nytt om toll, sanksjoner og CBAM

Publisert

Toll er et brennhett tema om dagen, både ute i verden og i Norge. I tillegg til ulmende handelskrig internasjonalt, skjer det også mye her hjemme.

I denne artikkelen ser vi nærmere på temaer vi har på radaren og som våre medlemmer bør være oppmerksomme på nå og i tiden som kommer. 

Amerikansk toll på industrivarer

President Trumps stadig skiftende utspill om ileggelse av høyere tollsatser, har gjennom våren skapt stor usikkerhet i verdenshandelen. I Norge påvirker denne usikkerheten både vareeiere og transport- og logistikkbransjen. Situasjonen endrer seg stadig, og det er per dags dato vanskelig å si hva konsekvensene vil bli framover for norsk næringsliv og for vår bransje. NHO LT følger imidlertid situasjonen tett for å kunne rådgi våre medlemmer. 

I første omgang vil økte tollsatser få betydning for eksport til USA. Siden tollsatsene fra amerikansk side er fastsatt individuelt for alle land, må en ved utførsel av varer fra Norge være særlig oppmerksom på at vareopplysningene må være presise for å unngå for høy toll ved innførsel til USA. Av særlig betydning nevnes opplysning om varens opprinnelse. Selv om en vare er solgt og eksporteres av en norsk virksomhet, kan det faktiske produksjonslandet eller at varen består av innsatsvarer fra et annet land gjøre at opprinnelseslandet er et annet enn Norge. Dette kan igjen påvirke hvilken tollsats som skal beregnes ved innførsel til USA. 

Vi nevner også at en vares klassifisering vil kunne ha stor betydning for hvilken tollsats en vare ilegges. Det foreslåtte amerikanske tollregimet legger i utgangspunktet opp til en flat sats fastsatt for hvert enkelt av verdens land. I tillegg til den flate satsen vil allerede fastsatte tollsatser bli lagt til. Disse tollsatsene er fastsatt på grunnlag av varens klassifisering, altså hvilket varenummer den har. Det er også verdt å nevne at en rekke varegrupper er unntatt fra den flate gjensidighetstollen. 

Til sist nevner vi at USA har tollverdiregler som avviker både fra Norge og andre europeiske land. Mens vi i Norge har en klar hovedregel om at tollverdien tilsvarer transaksjonsverdien, altså det som faktisk er betalt for en vare, er det i USA i en del tilfeller anledning til å benytte et såkalt "førstesalgsprinsipp". Dette prinsippet innebærer at man på nærmere vilkår kan fastsette tollverdien på bakgrunn av det første salget i en transaksjonskjede. 

Vi oppfordrer alle våre medlemmer til å holde seg oppdatert om betydningen av USAs tollpolitikk, både for eksport til USA og for europeisk handel. Vi anbefaler NHOs nettside om USA, EU og handelspolitikk for å holde seg oppdatert. 

Sanksjoner mot Russland

Som en følge av Russlands folkerettsstridige krigføring i Ukraina har EU og Norge innført omfattende sanksjoner. Norge har langt på vei adoptert EUs sanksjonspakker, der en nå er kommet til den sekstende i rekken. Sanksjonene omfatter blant annet en rekke forbud mot import og eksport av varer til Russland og Belarus. 

Ved import fra Russland er det viktig å avklare om varene er omfattet av importforbud. Ved eksport til Russland er det viktig å forsikre seg om at varene ikke er omfattet av eksportforbud eller å avklare om de er omfattet av lisensplikt. God kontroll på opprinnelsesreglene og riktig klassifisering av varene er avgjørende for riktig håndtering av sanksjoner ved vareførsel til og fra Russland. 

Vi anbefaler Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner (DEKSA) sine nettsider om sanksjoner mot Russland for å holde seg oppdatert om de til enhver tid gjeldene sanksjoner. 

Digitoll

Tolletatens digitaliseringssatsing Digitoll ruller videre og NHO LT har høy oppmerksom rundt dette for å sikre best mulig rammevilkår for transport- og logistikkbransjen. Etter at Tolletaten på tampen av fjoråret utsatte innføringen, er det nå to sentrale datoer alle i vår bransje bør sette utropstegn bak i kalenderen: 1. februar 2026, som er datoen digital oppfyllelse av melde- og opplysningsplikten blir obligatorisk og 1. september 2026, som er datoen for avvikling av direktekjøringsordningen. 

Digitoll-konseptene for de ulike transportmåtene begynner å nærme seg ferdig utviklet, men for fartøystrafikken er det fortsatt en del som gjenstår. Her vil ikke ting være på plass før oppgradert SafeSeaNet er i drift høsten 2025. 

NHO LT har gjennom hele Digitoll-prosessen gitt uttrykk for at vår bransje har behov for minst halvannet års omstillingstid for å møte kravene i Digitoll. Denne omstillingstiden må regnes fra Tolletaten har tilbudt et ferdig utviklet konsept. At konseptet for alle transportmåter først vil være klart tett opp mot de nye fristene i 2026, gir grunn til bekymring.  

Vi oppfordrer alle våre medlemmer til, sammen med sine kunder, å sette fullt trykk på Digitoll-omstillingen det kommende halvåret. Vi anbefaler Tolletatens nettsider om Digitoll for nærmere informasjon. Tolletaten opplyser også at de skal være godt rigget for individuell veiledning, og at de kan kontaktes på digitoll@toll.no

NHO LT er også tilgjengelig ved spørsmål om innføringen av Digitoll. 

Vi nevner ellers at Digitoll etter planen skal utvikles til også å gjelde ved utførsel av varer fra Norge. I tillegg vil det bli utviklet en Digitoll-løsning for Svalbard. Vi erfarer at Tolletaten vil starte opp arbeidet med disse to prosjektene i løpet av kort tid. NHO LT tar sikte på å arbeide aktivt opp mot tollmyndighetene for å sikre medlemsbedriftenes interesser. 

Norske varer i transitt gjennom Sverige og Finland

Nye opplysningskrav ved transittering av varer gjennom EUs tollområde, har skapt utfordringer for norske varer som sendes ut av landet gjennom Sverige eller Finland før de innpasserer til Norge igjen. Utfordringen ligger særlig i at endringer i transitteringsregelverket gjør at det må oppgis varenummer for alle varer som transporteres på denne måten. For et fullastet godstog kan dette utgjøre at det må gis informasjon på rundt 10 000 varelinjer. Et slikt opplysningskrav vil med dagens systemløsninger ikke være mulig å oppfylle for vår bransje innenfor rimelige økonomiske rammer. Konsekvensen av at et slik krav innføres vil være at en betydelig mengde gods flyttes fra jernbane eller vei i Sverige eller Finland og over på norske veier. Dette vil få betydelige konsekvenser både økonomisk, miljømessig og for forsyningssikkerheten i Nord-Norge. 

NHO LT fikk på tampen av fjoråret gjennomslag hos Finansdepartementet og EU-kommisjonen for å utsette innføringen av de nye opplysningskravene, se tidligere nyhetsartikkel på våre nettsider. Vi arbeider nå opp mot myndighetene for å få på plass en permanent løsning som sikrer fortsatt smidige forsyningslinjer gjennom våre naboland i nord.  

Toll og vareførsel i tiden fremover

I tillegg til utviklingen internasjonalt vil digitalisering og nye myndighetskrav nasjonalt prege toll- og vareførselsområdet i tiden som kommer. Her kommer en kortfattet oversikt over områder å være oppmerksom på fremover. 

CBAM kommer til Norge

Miljømyndighetene har varslet at CBAM vil bli innført i Norge fra 1. januar 2027. CBAM er EUs nye såkalte karbongrensejusteringsmekanisme, som skal forhindre at produksjon av varer flyttes til land som ikke omfattes av klimakvotesystemet. Mekanismen innebærer at innførsel av varer med høyt klimaavtrykk prises ved innførsel til EU og til Norge. Foreløpig er følgende varegrupper omfattet av CBAM-ordningen: Sement, elektrisitet, gjødsel, jern og stål, aluminium og hydrogen. Det ligger imidlertid forslag på bordet om en utvidelse av vareomfanget. Det er importøren av CBAM-varer som må betale ved kjøp av CBAM-sertifikater.  

Ordningen innebærer at alle virksomheter som importerer mer enn 50 tonn av en CBAM-vare må registreres i et eget register og kjøpe CBAM-sertifikater før innførsel. Vi antar at tollrepresentanter vil kunne få en sentral rolle i å bistå importører både i registreringsprosessen og ved innførselen av CBAM-varer. 

Det er ventet at forslag til regelverk og mer informasjon om ordningen i Norge vil komme i løpet av høsten 2025. Mer informasjon om ordningen finnes på Miljødirektoratets nettsider om CBAM

Nytt tollbehandlingssystem

Tolletatens deklarasjonssystem TVINN ble tatt i bruk i 1988 og er overmodent for utskifting. Det arbeides nå med konsept for nytt system og konseptutvalgutredningen har nå gjennomgått ekstern kvalitetssikring (KS1). 

Et nytt system for tollbehandling vil være helt sentralt for speditører og andre som deklarer varer for inn- og utførsel. Det vil derfor være viktig for NHO LT og våre medlemsbedrifter å være godt påkoblet i denne videre prosessen. 

EUs tollreform

Vi vil i tiden fremover også følge med på hvordan EUs tollreform vil påvirke vår bransje. Reformen er omfattende og vil innebære store endringer både teknisk og rettslig ved inn- og utførsel til EU. For vår bransje vil det være interessant å følge med på hvordan reformen påvirker vareførsel til og fra EU, men også hvordan norske tollmyndigheter velger å integrere sine løsninger med de EU utvikler. 

Spørsmål?

Anders Gautestad Jakobsen er tilgjengelig ved spørsmål eller for en uformell prat knyttet til temene nevnt i artikkelen over.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: