Møte med samferdselsministeren gav utsettelse

Publisert

Fylkesordfører Sindre Martinsen Evje (fra venstre), Hege Bongard (Fredrikstad Næringsråd), ordfører Arne Sekkelsten (Fredrikstad), samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), Tom Christensen (NHO logistikk og Transport Region Øst), ordfører Magnus Arnesen (Sarpsborg), Ulf Lervik (LO), Erik Ødegård (Maskinentreprenørenes forbund) og Erik Graarud (Norges Lastebileier-forbund, foran) møttes tirsdag denne uken. Foto: Bjerke / NLF

Fra 1. februar 2026 innføres vektbegrensning på Fredrikstadbrua, og kjøretøy over 28 tonn må ta alternative ruter via Sarpsborg. Tiltaket, som påvirker både næringsliv og trafikksituasjonen, ble utsatt fra høsten etter innsats fra en samlet Østfold-delegasjon.

Fra 1. februar 2026 innføres vektbegrensning på Fredrikstadbrua. Det betyr at kjøretøy over 28 tonn må finne alternative ruter for å krysse Glomma – i praksis via Sarpsborg. Tiltaket får store konsekvenser for både næringsliv og trafikk i regionen, men etter flere måneders arbeid fra en samlet Østfold-delegasjon er innføringen nå utsatt fra høsten til februar.

Samarbeid på tvers av organisasjoner

Saken har engasjert et bredt spekter av aktører i regionen, både fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden. Bransjeorganisasjoner, kommuner, fylkeskommunen og næringsforeningen i Fredrikstad har samarbeidet tett for å synliggjøre konsekvensene av en vektbegrensning og for å finne løsninger som ivaretar både sikkerhet og samfunnsbehov.

– Dette har vært et godt eksempel på partssamarbeid i praksis. Når vi står samlet, blir vi lyttet til – og vi kan oppnå mer enn om hver aktør jobber for seg, sier Tom Christensen, styreleder i NHO Logistikk og Transport region Øst.

Møte med samferdselsministeren

Denne uken møtte Christensen og en bredt sammensatt gruppe samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og hans stab. Målet var å få frem hvor omfattende ringvirkningene av vektbegrensningen vil være – både for næringslivet og for beboere i området.

I tillegg til Christensen deltok fylkesordfører Sindre Martinsen Evje, ordfører Arne Sekkelsten (Fredrikstad), ordfører Magnus Arnesen (Sarpsborg), Hege Bongard (Fredrikstad Næringsråd), Ulf Lervik (LO), Erik Ødegård (MEF) og Erik Graarud (NLF).

– Vi opplevde god dialog og at statsråden lyttet til bekymringene våre. Det er positivt at departementet ser behovet for å gi næringslivet mer tid til å tilpasse seg, sier Christensen.

Bakgrunnen for tiltaket

Statens vegvesen opplyser til Fredriksstad Blad at Fredrikstadbrua, bygget i 1957, ikke er dimensjonert for dagens tunge trafikk. Analyser viser at stålkonstruksjonen nærmer seg grensen for hva den tåler, og for å unngå skader eller plutselige stengninger har etaten besluttet å innføre vektbegrensning på 28 tonn.

Etaten har samtidig erkjent at tiltaket får store konsekvenser. Rundt 100–150 tunge kjøretøy passerer brua daglig, og mange av disse må nå kjøre om Sarpsborg. Det gir økte transportkostnader, lengre kjørevei og mer miljøbelastning. I tillegg vil trafikken på riksvei 22 og fylkesvei 109 øke – veier som går gjennom boligområder og brukes som skolevei.

Etter dialog med næringslivet og lokale aktører valgte Vegvesenet å utsette innføringen til 1. februar 2026, slik at næringslivet får bedre tid til å tilpasse seg endringen.

Veien videre

Ny bru mellom Omberg og Torp ligger flere år frem i tid – trolig minst seks år. I mellomtiden skal trafikkutviklingen følges tett, og det vurderes tiltak for å redusere belastningen på de mest utsatte veiene.

– Vi må sørge for at denne perioden blir så kort og håndterbar som mulig. Brua er viktig for både næringslivet og innbyggerne, og vi vil fortsette å følge opp saken tett, sier Tom Christensen.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: