Ny terminal gir effektiv og bærekraftig godsbehandling i Bergensområdet

Terminalarbeider Rune Hillestad sammen med terminalsjef Jacob. I bakgrunnen: en reachstacker. Foto: Derya C. Inan

På Nygårdstangen håndterer CargoNet rundt 100 000 TEU på terminalen i Bergen. Med 21 ankomster og like mange avganger av tog hver uke. CargoNet har ambisjoner om å øke volumene. -Jernbane er trygt, forutsigbart og miljøvennlig, sier terminalsjef Jacob Opshaug.

Den nye terminalen har allerede påvirket gods på bane i Norge positivt, ifølge terminalsjefen med følgende 3 fordeler:

  1. Bedre logistikk og økt effektivitet:
    Mindre skiftning, mer effektiv togdrift og mulighet for lengre tog.
  2. Nytt signalsystem:
    Implementering av nytt signalsystem gir direkte avgang fra terminalen, i motsetning til tidligere hvor togene måtte flyttes fra lastespor til avgangsspor før avgang.
  3. Forbedret oversikt:
    Mer oversiktlig, sikrere, tydeligere kjøremønster for maskiner og lastebiler.

- Jernbane er trygt, forutsigbart og miljøvennlig. Cargonet ønsker en økning gods på jernbane. Færre lastebiler på vei fører til mindre trafikk i bysentrum og forhåpentligvis færre ulykker på landevei, sier terminalsjefen på Nygårdstangen, Jacob Opshaug.


Forventninger om en mer effektiv godshåndtering

Terminalen ble bygd i perioden 2020-2023 med full togdrift gjennom hele anleggsperioden. Terminalen ble bygd med tidsperspektiv frem mot 2040 og kapasiteten har økt med ca. 100 000 TEU per år.

Administrerende direktør i NHO LT, Are Kjensli, ser positivt på den nye og moderne terminalen i Bergen:

- Det er positivt at man nå har fått opp en ny og moderne terminal i Bergen. Forventningene går mot mer effektiv godshåndtering som vil øke godstrafikken mellom Oslo og Bergen. Nå håper vi at denne driften blir mer effektiv enn tidligere.

Fakta om Nygårdstangen terminal

  • Terminalen ble bygd i perioden 2020-2023
  • Det var full togdrift gjennom hele anleggsperioden
  • Eier er Bane Nor
  • Terminalen er bygd med tidsperspektiv frem mot 2040
  • Den gamle terminalen hadde teoretisk kapasitet på ca. 150 000 TEU pr år (TEU = Twenty-foot equivalent unit)
  • Etter ombygging er teoretisk kapasitet økt til ca. 250 000 TEU pr år

 

 

Næringspolitisk rådgiver Derya C. Inan var denne uken på terminal-besøk. Her sammen med terminalsjefen Jacob Opshaug.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: