Stengningen påvirker kjøre- og hviletidene for veitransporten, og Vegdirektoratet har gitt dispensasjon frem til 6. september eller til E6 gjenåpnes. I tillegg har Tullverket i Sverige vedtatt midlertidige unntak for grensepassering og forenklede anmelderutiner for transittgods som må fraktes via Sverige.
NHO Logistikk og Transport har lenge advart mot at godstogselskapene står uten sikkerhetsnett når jernbaneinfrastrukturen settes ut av spill på grunn av vær eller ras. Dette rammer særlig selskapene CargoNet og Onrail, som står igjen med rundt 80 % av kostnadene ved innstilte tog, mens inntektene uteblir.
- Dette er dramatisk både for vei og bane. Det jobbes med alternative løsninger for begge transporformer. Togselskapene blir meget hardt rammet av slike stengninger og er helt avhengige av at vi får på plass kompensasjonsordninger, sier adm. direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.
NHO Logistikk og Transport har sammen med Spekter, Norsk Lokomotivførerforbund og Norsk Jernbaneforbund sendt brev til samferdselsministeren med krav om en kompensasjonsordning for innstilte tog.
Forslaget bygger på ordningen som gjaldt 2017–2021:
- 50 000 kroner per innstilt tog
- 1 000 kroner per TEU (20-fots container)
Dette vil kunne dekke om lag 75 % av operatørenes faktiske inntektstap. Basert på historiske tall anslås det at ca. 150 millioner kroner bør settes av i statsbudsjettet for 2026 til formålet.
Are Kjensli understreker at kompensasjonen må monne og at regjeringen nå må vise handlekraft for å sikre at gods på bane fortsatt er et levedyktig transportalternativ i Norge.