Hva betyr veksten i e-handel for bransjen?

latsebil vei natur

Foto: PostNord AS.

PostNord tilbyr logistikk- og kommunikasjonsløsninger i Norden, med 7000 leveringssteder og 120 terminaler. Hvert år distribuerer de 3,3 milliarder brev og pakker. Selskapet er markedsleder på sitt felt i Norden, og tilbyr også løsninger til Europa og globalt via et nettverk av samarbeidspartnere.

I tillegg til den tradisjonelle transportørrollen, jobber PostNord aktivt med digitalisering og innovasjon. Et satsingsområde er e-handel, der PostNord tilbyr kundene sine forbedret markedsføring, økt trafikk til nettsider og sikre betalingsløsninger. Dette er en del av servicepakken de tilbyr, som totalt består av e-handel, logistikk, rådgivning, markedskommunikasjon og posthåndtering.

Samtidig som vi ruster oss for stadig økende volumer, jobber vi kontinuerlig med utvikling av flere tjenester som skal gjøre hverdagen enklere for kundene. Ved å utnytte disse verktøyene godt, vil kundene få økt salg i egen butikk og en bedre kundeopplevelse

Bjørn Thorvaldsen, Kommunikasjonssjef i PostNord

E-handel er en kjempemulighet

I følge kommunikasjonssjef i PostNord Bjørn Thorvaldsen, er det ingen signaler som tyder på at den store e-handelsveksten vil avta. Bransjen er nødt til å forberede seg på at stadig mer handel vil skje digitalt, som en del av den stadig økende digitaliseringen i samfunnet. Dette ser han på som en kjempemulighet for PostNord.

-Samtidig som vi ruster oss for stadig økende volumer, jobber vi kontinuerlig med utvikling av flere tjenester som skal gjøre hverdagen enklere for kundene. Ved å utnytte disse verktøyene godt, vil kundene få økt salg i egen butikk og en bedre kundeopplevelse, sier Thorvaldsen.

I april lanserte PostNord sin nye bedriftsportal som digitaliserer hele logistikkprosessen for bedriftskundene deres. Portalen er basert på samme teknologi som selskapets privatportal, men er skreddersydd for bedriftsmarkedet.

Portalen muliggjør forsendelser mellom butikker på en ny måte. Hver enkelt butikk har digital oversikt over sitt varelager. Er en vare etterspurt i en butikk som ikke har varen, kan denne sendes enten til butikken som trenger den, til et hentepunkt eller hjem til kunden. PostNord bruker ledig returkapasitet i sine biler til å frakte varer mellom butikkene.

Kutter utslipp med 40 prosent

PostNord-konsernet har satt et mål om å kutte CO2-utslipp med 40 prosent fra 2009 til 2020. Fleksibiliteten som PostNord tilbyr bedrifter med sin nye bedriftsportal er del av deres miljøsatsing. I stedet for å frakte varer fra et lager langt unna, kan ledig kapasitet brukes for å sende varer mellom butikker. De jobber også for at ingen av lastebilene som kjører for selskapet skal være eldre enn åtte år. Innen utgangen av 2020 skal alle biler ha EUR 6-motor, som har kraftig reduserte utslippsverdier for NOx når det gjelder tunge kjøretøy, følge en rapport fra TØI. De skal også ha en jernbaneandel på minst 50 prosent og har startet en pilot med nullutslippsbiler i de fem største byene i Norge.

Tekst: Linnea Thompson, Stakeholder

Vi ser at pakkeveksten har avtatt i Q3 i takt med at samfunnet er gjenåpnet. Likevel ligger volumene godt over rekordhøye Q3 i 2020. Det blir interesseant å se om bransjen vil oppleve et lignende Q4 som i 2020, eller om det kun stabiliserer seg på et høyt nivå.

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: